Happy Family, Happy Birthday - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Happy Family, Happy Birthday - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Happy Family, Happy Birthday

Blijf op de hoogte en volg Marije

23 Januari 2014 | Gambia, Bijilo

Week 11

Wij hebben een GEWELDIGE week gehad met onze families. Jannike en ik hebben veel tijd doorgebracht in het hotel en hadden daardoor weinig tijd voor het huishouden, de was en onze verslagen. Ik vond het heerlijk om elke dag papa, mama en Rik en Janieke te zien. We gingen elke avond lekker met elkaar uit eten en we hebben ze veel van Gambia laten zien. Verder hebben we veel gekletst en geknuffeld, gewoon gezellig samen zijn. Dat heb ik toch wel even gemist! :)

Maandag zijn we met elkaar naar Madiana gegaan. In Madiana hebben we 7 weken gewoond en dat was echt een bijzondere tijd. We hebben daar genoten van de vriendelijke dorpsgenoten, de geweldige school en onze lieve buren. We waren er zelf ook al een tijdje niet meer geweest dus wij keken er erg naar uit om iedereen weer te zien. Samen met Alhagy zijn we in de morgen daar heen gereden en hebben we eerst koffie en thee gedronken bij Freek-Jan en Alied. Toen we uitgekletst waren hebben we mijn familie een rondleiding geven. We zijn naar het huisje geweest waar wij hebben gewoond, de Roots Nursery school laten zien en we hebben rondgelopen door het dorp. Helaas waren er op school maar heel weinig kinderen aanwezig, omdat ze dinsdag een vrije dag hadden. Veel ouders houden hun kinderen dan een aantal dagen thuis. Toch was het wel even gezellig om de leraren te zien en kreeg mijn familie een beeld van deze mooie school. We hebben ons bezoek afgesloten met een Gambiaanse maaltijd bij Alhagy en Yassin. Daar zaten we, zoals dat hier hoort, met z’n allen op de grond te eten uit een grote schaal.
Na deze trip hebben we gezamenlijk gegeten en hebben we de rest van de middag en avond in het hotel doorgebracht.

Dinsdag hadden we een vrije dag. De scholen zijn gesloten vanwege een PUBLIC HOLIDAY. Er moet volgens de regering de verjaardag van de profeet gevierd worden. Alle bedrijven van de overheid zijn dan gesloten, al merkten wij daar weinig van en weet bijna niemand precies waarom de scholen dicht zijn…. We hebben deze vrije dag doorgebracht in het hotel, maar we hebben hem wel nuttig gebruikt door een waarbenjij verhaal te typen over week 10.
Aan het einde van de middag zijn we met z’n allen in gele taxi’s naar de Turntable gegaan. Daar hebben we boodschappen gedaan op de lokale markt en bij de grote supermarkt Right Choise. We hadden mijn familie uitgenodigd om gezellig bij ons thuis te komen eten. Op het menu stond onze specialiteit hier in Gambia: Lekkere, krokant gebakken aardappelen, gewokte groenten en vissticks. Lekker Nederlands en het viel bij iedereen goed in de smaak!

Woensdag zijn we gestart op de Marie Rita’s school. Jannike geeft daar leesles in Nursery 2A en ik in Nursery 2B. De lerares van Jannike is deze week op bijscholing, dus Jannike moest alleen voor de klas staan. Helaas heeft deze lerares de klas niet goed onder de duim en ook Jannike had veel moeite met deze klas. Deze kinderen luisterden niet zo goed….
Bij mij ging het een stuk beter en de lerares is enthousiast en geïnteresseerd in mijn lessen en ze helpt waar dat nodig is. Ik heb geoefend met de lettersounds, het lezen van woorden en als afsluiting heb ik een dictee afgenomen. Na afloop heb ik de resultaten genoteerd en besproken met de lerares.

Na de pauze gingen we naar de CCLK school. Ook daar waren onze leraren afwezig i.v.m. met de bijscholing. Ik geef daar les in Nursery 3 en Jannike in Nursery 2. Ook hier is het erg lastig voor ons om zonder Gambiaanse leerkracht les te geven. Ik moest echt ontzettend streng zijn en flink mijn stem verheffen om aandacht te krijgen. Deze kinderen reageren niet echt om onze manier van corrigeren, omdat ze het heel anders gewend zijn. Er werd ook gezegd dat deze kinderen weten dat blanke juffen niet slaan, dus proberen ze ons uit. Ik heb nog wel redelijk mijn les kunnen geven, maar ik was wel kapot en had geen stem meer over….

Na schooltijd hebben we ons gehaast naar het vliegveld om Jannike’s familie op te halen. Gelukkig waren we op tijd en was ik super blij voor Jannike dat haar ouders er nu ook eindelijk zijn. Met z’n allen zijn we nu ONE BIG HAPPY FAMILY!! ’s Middags hebben we nog lekker gezwommen en ’s avonds zijn we met z’n allen lekker uit eten geweest!

I’m the Birthday GIRL!!!  23 YEARS
Het is best bijzonder om voor de tweede keer op rij jarig te zijn in Gambia, want vorig jaar waren we rond mijn verjaardag hier ook op vakantie! Nu vier ik hier mijn 23ste verjaardag met beide families, echt super leuk!!

Nadat Jannike vroeg in de ochtend voor mij had gezongen, zijn we op weg gegaan naar school. Toen we bij de Marie Rita’s School aankwamen, stonden de kinderen mooi opgesteld om voor mij te zingen! Super lief!
We hebben op beide scholen gewoon lesgegeven en zijn we verder gaan met onze ervaringen van gisteren. Gelukkig ging het vandaag op de CCLK school beter, want ik wist nu beter hoe ik hier moet lesgeven: kort, streng en duidelijk!
Na schooltijd zijn we langs de grote supermarkt geweest aan de Kairaba Avenue, dat is vlak bij Latri-Kunda. Daar hebben we een mooie verjaardagstaart gekocht en hebben we snel een taxi genomen naar het hotel. Bij mijn ouders kamer heb ik alle felicitaties en cadeautjes in ontvangst genomen. Ik ben flink verwend, mijn moeder had een koffer vol met kaartjes en cadeautjes. Daarna hebben we met z’n allen lekker van de taart genoten. Allemaal super bedankt!!
Bij het zwembad werd ik natuurlijk in het zwembad gegooid om mijn verjaardag te vieren! (Inmiddels al de twee keer, want ik kreeg dinsdag ook al een duik voor mijn verjaardag in de toekomst)
’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest, hebben we bij het hotel geborreld en hebben wij met Rik, Janieke, Peter en de jongens van het hotel gepoold bij Green Mamba’s. Daarna hebben we mijn verjaardag nog even afgesloten in één van de clubs op de strip.
Het was een TOP verjaardag! Iedereen nog bedankt voor de felicitaties!!

Vrijdag hadden we een trip gepland met beide families. Alhagy had een klein busjes geregeld, zodat we daar met z’n allen in konden. We zijn de trip begonnen op de Serrekunda Markt. Dat is een echte belevenis, vooral als je daar voor de eerste keer komt. Het is er ontzettend druk, je kunt er van alles kopen en je ruikt allerlei vieze geuren door elkaar. Dit is gewoon iets wat iedereen moet ervaren, want het is niet uit te leggen via foto’s of filmpjes!

Na de markt zijn we doorgereden naar Lamin Lodge. Deze Lodge ligt een klein stukje land inwaarts aan The Gambian River. Daar hebben we een boottocht gemaakt van 2 uur. We vaarden over de rivier en door de prachtige mangroven in een mooi houten bootje. We kregen veel informatie en hebben een prachtig stukje natuur van Gambia gezien!

Zaterdagmorgen was het tijd om afscheid te nemen van mijn familie. Jannike en ik zijn vroeg opgestaan, zodat we met onze families konden ontbijten in het hotel. Helaas lukte het ons niet om stiekem aan te schuiven aan het ontbijt. We hebben hier in het hotel veel vrienden, we krijgen veel dingen voor elkaar, maar een gratis ontbijtje helaas niet! Haha
Na een heerlijk ontbijt hebben we de laatste spullen uitgewisseld en was het tegen half 12 tijd om afscheid te nemen. De hele ochtend liep ik al een beetje met een brok in mijn keel. We hebben een geweldige week samen gehad en om dan afscheid te nemen is echt even lastig. Vandaar dat er ook wat traantjes gevloeid zijn en vond ik dat echt even een moeilijk moment. Maar gelukkig wou ik niet mee naar huis en waren Jannike en haar ouders en broer er om mij op te vangen! Ik was ook blij om te horen dat ze weer veilig geland waren in Nederland en de volgende dag was mijn verdrietige gevoel weer over!

Zondag hebben we met Jannike’s ouders een trip gemaakt door het binnenland van Gambia. Hier zijn wij zelf ook nog niet geweest, dus voor ons was het ook een hele belevenis. We zijn met Alhagy naar Wonderland gereden. Ook dit is een Lodge aan een vertakking van the Gambian River. Ook tijdens deze rit hebben we onze ogen uitgekeken van sommige armoedige beelden, maar ook genoten van het mooie landschap. We wilden nog stoppen bij een huisartsenpost van Gabriëlle. We hebben haar bij Freek-Jan en Alied ontmoet en zij heeft daar haar eigen kliniek. Helaas was deze kliniek op zondag gesloten, dus hebben we het alleen van de buitenkant kunnen zien.
Daarna hebben we een stop gemaakt bij steengroeven. Mannen en vrouwen zijn hier alle dagen aan het werk om stenen uit de grond te halen. Het is ontzettend zwaar werk, de hele dag staan ze te hakken in de brandende zon. Ze maken van grote steen blokken kleine steentjes die zij verkopen. Pas als er genoeg steentjes zijn voor een volle vrachtwagen verdienen ze een heel klein beetje geld. Echt diep respect voor deze mensen!! We hebben er wat foto’s mogen maken en de mensen blij gemaakt met een beetje geld!
We hebben onze trip verder vervolgd richting Brikama. Daar hebben we een laatste stop gemaakt op de Brikama Craft Markt. Hier hadden we al veel eerder heen willen gaan, maar vandaag was het pas eindelijk zover. Een van de houtsnijwerkers hadden we bij Freek-Jan en Alied ontmoet en had ons beloofd om voorbeeld sleutels te maken voor ons project. De sleutels zijn gelijk door ons goed gekeurd en toen we het over de prijs eens waren kon deze man beginnen. Alle mensen die ons project hebben gesteund krijgen van ons een hout gesneden sleutel!

Ik heb genoten van deze week!! Het bezoek van mijn ouders, Rik en Janieke was geweldig. Ik vond het super leuk om hun te laten zien waar wij al drie maanden hebben geleefd en hebben gewerkt en om hun voor te stellen aan onze tweede (Gambiaanse) Familie!

Aankomende week zullen wij opnieuw veel tijd doorbrengen in het hotel, want Jannike’s familie blijft nog tot vrijdag!! Ook staan er nog een aantal trips op het programma, dus dit wordt wederom een druk, maar super leuke week!

Liefs Marije Xx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 11 Juni 2011
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 32209

Voorgaande reizen:

03 November 2013 - 22 Februari 2013

Mijn tweede reis naar Gambia

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Mijn eerste reis naar Gambia

Landen bezocht: