Party’s Time!! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Party’s Time!! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Party’s Time!!

Blijf op de hoogte en volg Marije

12 Januari 2014 | Gambia, Bijilo

Week 9

Deze week hebben we een rustige week gehad en hebben we genoten van de vakantie. We zijn veel naar het hotel geweest om te relaxen en te zonnebaden. Ook konden we even goed aansterken en we zijn allebei gezond het nieuwe jaar gestart.

Nieuwjaarsavond hebben we gevierd in het hotel. Rond de straat van het Senegambia hotel was het ontzettend druk. Alle mensen uit de buurt komen daar naar toe om het vuurwerk te zien. Helaas staken de hotels dit jaar geen vuurwerk af, wat natuurlijk een beetje een teleurstelling was. Ze hebben dat dit jaar voor het eerst afgeschaft, het is elk jaar een groot spektakel. We hebben verschillende redenen gehoord waarom het dit jaar niet doorging, zoals het steeds duurder worden van vuurwerk en vergunningen en om de veiligheid rondom de strip te bewaken. We hebben wel wat vuurwerk de lucht in zien gaan, wat waarschijnlijk afgestoken is door buitenlanders die hier wonen. Nadat het nieuwjaarsfeestje in het hotel was afgelopen zijn we naar in één van de clubs aan de strip geweest. We hebben het oudejaar goed afgesloten en zijn het nieuwe jaar goed begonnen.

Om het nieuwe jaar in traditie te beginnen hebben Jannike en ik een heerlijke Nieuwjaarsduik genomen :)!

Zaterdag stond in het teken van CCLK Party’s. De CCLK staat voor Christelijke Community in Latri-Kunda. Wij werden twee jaar geleden door deze community goed begeleid in Gambia en daar hebben we nog steeds goede vrienden aan over gehouden. (Ben, Charles en Marie) Daarnaast de leraren van beide scholen ook CCLK leden. De jongeren van de CCLK waar wij mee omgaan hadden vandaag een beachparty en daarna een afterparty om het nieuwe jaar gezamenlijk te beginnen. Met één van die jongens hadden we rond 10 uur afgesproken. Maar rond 10 uur kregen we een sms dat het pas later zou beginnen. Van iemand anders hoorden we inderdaad dat de beachparty rond 13.00 begon. We zijn weer op bed gaan liggen om een beetje te chillen en rond 13.00 waren we bij het strand van Bijilo. Ook daar hebben we nog dik anderhalf uur met Pierre zitten wachten totdat de rest van de CCLK arriveerde. Pierre had last van Malaria en was best ziek. We waren ook blij dat Charles na een uur arriveerde en iemand anders met medicijnen. Jannike en ik wisten ook niet zo goed wat we moesten doen.

Toen het eten en drinken aan gekomen was en de muziek was geïnstalleerd, kon het feest beginnen. Wij hebben een beetje op het strand gezeten en met de jongeren gekletst. We hebben nieuwe mensen leren kennen en het was best gezellig. We hadden alleen super dorst, maar niemand ging drinken halen, terwijl er om ons heen wel werd gedronken. Onze eigen water voorraad was al op en in de brandende zon kregen we steeds meer dorst. Toen Charles kwam vroegen we hem om water en was het helemaal geen probleem om drinken te halen. Door onze bescheidenheid waren Jannike en ik bijna uitgedroogd. Ook kwam vrij snel ons eten en werden we vriendelijk uitgenodigd om van het rijst en vis te eten. Jannike heeft vanwege haar maagproblemen helemaal niets gegeten en ik heb uit goed fatsoen een aantal happen rijst gehad. We kregen daarna wel lekkere Boababsapjes. Rond 5 uur zijn we terug gegaan naar ons huis, omdat we ons in alle rust wilden klaarmaken voor het diner en de afterparty. We zijn uiteten geweest aan de strip en rond 11 uur vertrokken we met de taxi naar de Traffic Lights (Een bekend kruispunt hier in Gambia, net zoals de Turntable vlak bij ons huis). Bij de Traffic Lights stond Charles al op ons te wachten en is samen met ons naar het feest gegaan. Toen we bij de plek aankwamen, de New Life school waar Ben werkt, was er nog geen feest aan de gang. We waren niet de eerste gasten, maar het was wel duidelijk dat we weer moesten wachten. Ook nu was de organisatie nog niet gearriveerd met de generator, de muziekinstallatie en het eten en het drinken…. GAMBIA MABY TIME (GMT) Na anderhalf uur wachten kon rond 1.00 het feest beginnen. Eerst kreeg iedereen het voorgerecht, een soort goulashsoep, en daarna kon er gedanst worden. Wij hebben ook weer lekker gedanst om de Gambiaanse muziek. Richard Mendy, de voorzitter van de CCLK, kwam ook nog langs en daar hebben we ook even gezellig mee gekletst. Toen was het ook tijd voor het eten. Er was een heel buffet uitgestald en iedereen kreeg een bord met eten. Ook ik kreeg een bord vol en heb best lekker gegeten. Dit keer was het een pasta salade, groente salade, aardappelsalade en kip met rijst. Ik moest zeggen dat dit best lekker was en gelukkig niet zo pittig. We kregen Chakry als toetje, een soort rijstepap. Na het eten, het was inmiddels 4 uur, zijn we met Charles weer richting huis gegaan.

We hebben een gezellige dag gehad waarbij we wel veel moesten wachten door het GMT. Maar we hebben meer jongeren van de CCLK leren kennen en daarmee hebben we onze Gambiaanse vriendengroep weer uitgebereid . Een geslaagde dag!

Liefs Marije Xx

• 12 Januari 2014 - 19:45

Hilliehoving:

hoi marije w2at weer een mooi reisverslag alles goed pa en ma en rik en janieke zijn ook goed aangekomen dus dit wordt vast een super leuke week hier is ook alles goed krijgen dinsdag onze auto heel veel plezier en tot de volgende keer groetjes aan allemaal dikke kus gr hillie

• 12 Januari 2014 - 20:19

Janny Z.:

Hee, wichter, nog een gelukkig 2014! Blij te horen dat het nog steeds zo goed gaat met jullie. Even vrij en dan weer aan het werk. Ik niet, heb nu voor de rest van mijn leven vakantie.Ik heb een super afscheidsweek gehad!! Dik verwend.
    Tot de volgende keer maar weer, groetjes Janny