The Key of Reading slaat en slaat door!! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu The Key of Reading slaat en slaat door!! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

The Key of Reading slaat en slaat door!!

Blijf op de hoogte en volg Marije

09 Maart 2014 | Gambia, Bijilo

Week 15

De laatste werkweek in Gambia op de scholen is begonnen. Een week waarin we nog veel leuke dingen hebben gedaan. We hebben gelukkig nog veel leeslessen kunnen en de leraren de laatste reading skills laten zien. We hebben genoten van de gezelligheid, de lieve kids en het lesgeven op de scholen, dit is zeker iets wat we gaan missen…

In het vorige verslag kon je lezen dat we afgelopen zondag naar Madiana zouden gaan, maar aangezien de leraren niet in Madiana waren kon het niet doorgaan. We hebben de afscheidsdag verplaatst naar volgende week maandag.

Maandagmorgen ben ik gestart in Nursery 2, ik geef vanaf nu les aan de kinderen die in de min klas zijn ingedeeld. Dit zijn kinderen die de letters nog niet kennen en daardoor de leesvaardigheden nog niet beheersen. Vorige week heb ik opnieuw een aantal letters aangeleerd en die heb ik vandaag weer herhaald. Ik heb getoetst welke letters de kinderen kennen en of ze de letters ook correct kunnen schrijven. Opnieuw heb ik de lerares duidelijk gemaakt dat het heel belangrijk is om de voortgang van de kinderen te blijven volgen door toetsen af te nemen.
Na de pauze hebben we in Nursery 3 geoefend met het lezen van woordjes. Morgen gaan we alle kinderen individueel testen en vandaag hebben we de kinderen daar klassikaal op voorbereid. Een aantal leerlingen moesten om de beurt in één minuut zoveel mogelijk woorden lezen van het bord. We hebben duidelijk gemaakt dat als je het woord in één keer kunt lezen dat sneller gaat dan als je eerst gaat hakken en plakken. Veel kinderen zijn nu zo gewend aan het hakken en het plakken dat ze dat nu moeten loslaten en de woorden in één keer moeten zetten. Dit is ook een nieuwe stap, dat even gaat duren. Jannike heeft later een coöperatieve werkvorm (binnen/buitenkring) gedaan. De kinderen moesten buiten op het plein twee rijen maken en in een cirkel gaan staan. Zo krijg je en binnen- en een buitenkring. De kinderen in de binnenkring moesten een woord bedenken met een bepaalde letter en dat woord vertellen aan het maatje in de buitenkring. Door deze werkvorm leren ze samenwerken en woordjes bedenken. De kinderen waren vrij druk, waardoor het lang duurde en we veel moesten waarschuwen. We zijn er achter gekomen dat het samenwerken in groepen ongewoon is voor de kinderen en het daardoor onwennig is. We hebben ze nog aangemoedigd om thuis woordjes te gaan oefenen…. maar of ze dat ook gaan doen…. Wij zijn benieuwd!

Bij mijn nursery 3 klas van de CCLK heb ik leesactiviteiten herhaald die wij vorige week hebben geoefend. Het lezen van drieletterwoorden is nog erg lastig, dus ben ik terug gegaan naar het lezen tweeletterwoorden. Ik heb met de kinderen leesactiviteiten gedaan om het leestempo te verhogen. Woensdag gaan we op deze school ook leestoetsen afnamen.

Dinsdag zijn we begonnen met het afnemen van de leestoetsen. In het
weekend hadden we deze toetsen al gekopieerd en voorbereid (lees: met de hand 30 keer overschrijven). Er ging veel tijd in zitten, maar na deze toetsten weten we wel hoe het niveau ervoor staat in Nursery 3. De kinderen kregen en papier met vijf woordrijen. De eerste twee rijen bestonden uit tweeletterwoorden en de andere rijen uit drieletterwoorden. De kinderen moesten in twee minuten zoveel mogelijk woorden lezen. We hadden al verwacht dat er veel niveauverschillen in deze klas zaten. Één meisje kent bijvoorbeeld nog geen één letter, terwijl er kinderen zijn die alle woorden kunnen lezen in twee minuten. We gaan de lerares in de komende dagen leren hoe je kunt differentiëren en de zwakke kinderen kunt helpen.

Omdat we vandaag alle tijd nodig hadden om de leestoetsen af te maken en de toetsen te registreren, hadden we geen tijd om naar de CCLK school te gaan.

Woensdagmorgen hebben we verschillende leeslessen herhaald die we in de afgelopen weken hebben aangeleerd. We richten ons voornamelijk op het blenden van woorden. Ik heb in mijn Nursery 2 klas geprobeerd om tweeletterwoorden te lezen met de opnieuw aangeleerde letters. Dit ging tot mijn verbazing best goed. De kinderen wisten gelukkig nog hoe ze een woordje moesten hakken en plakken. Hier kan de lerares mee verder.

Bij de CCLK school hebben we allebei in onze klas de leestoetsen afgenomen en ook hier was het erg zinvol om te kijken wat de kinderen tot nu toe hebben geleerd. Het viel mij hier op dat ik van sommige kinderen meer had verwacht. Deze kinderen doen tijdens de les goed mee en maken het werk goed. De leraar van deze klas was erg geïnteresseerd en gaat deze toets over een poosje nog een keer herhalen. De tweeletterwoorden gaan nu redelijk goed, maar de drieletterwoorden zijn nog erg lastig. Ik heb met de leraar afgesproken dat hij vanaf nu de drieletterwoorden gaat oefenen en dat hij daar elke dag mee bezig moet gaan.

Donderdagmorgen was ik alleen in nursery 2, omdat de lerares van nursery 3 er niet was en Pynass daar moest lesgeven. Ik ben begonnen met het herhalen van de letters en drie woordjes. Daarna leek het mij leuk om in hoeken te gaan werken. Ik had twee activiteiten bedacht: letter memorie en welke letter is goed of welke letter fout geschreven. Maar helaas mislukte dit compleet. Deze kinderen kunnen absoluut niet samenwerken en er werd alleen ruzie gemaakt en van de activiteiten kwam niets terecht. Ik heb na een paar minuten alle spullen laten opruimen en daarna hebben we nog wat klassikale dingen gedaan.

Na de pauze is Jannike gestart met de leesles in Nursery 3. Ik heb twee jongetjes mee naar buiten genomen, omdat zij al kunnen lezen en zich anders vervelen in de klas. Ik heb de jongetjes samen laten lezen in de leesboekjes die wij voor de school hebben gekocht. We hebben de leraressen verteld dat kinderen heel goed samen kunnen lezen en ze vonden het erg leuk. Ze gaan de leesboeken nu vaker inzetten om het leesplezier van de leerlingen te bevorderen. De kinderen hebben vaak nog nooit in boeken gelezen en daarom is het extra leuk. Deze jongetjes hebben fijn samen gelezen en dat leverde erg leuke filmpjes op.

Bij de CCLK ben ik begonnen met tweeletterwoorden. Daar had ik verschillende activiteiten bij bedacht. Er stonden 5 woordjes op het bord en die moesten de kinderen goed lezen en onthouden. Ik veegde daarna een woord weg en de kinderen moesten raden welk woord dat was. Daarna heb ik deze activiteit door de kinderen zelf laten doen. Ze vonden het heel leuk! Daarna heb ik weer in groepjes gewerkt en ik heb dezelfde activiteiten gekozen die ik ook in nursery 2 van Marie Rita’s wou doen. Gelukkig verliep het hier wel goed. Deze kinderen kunnen goed samenwerken en alle groepen hebben beide activiteiten gedaan. De leraar deed ook super leuk mee. Een geslaagde dag!

Vrijdagmorgen zijn Jannike en ik eerst naar Timboektoo gegaan, dat is de boekenwinkel hier in Gambia. We hebben nog geld van ons project over en we hadden de CCLK school nog boeken beloofd. Nadat we de boeken bij de CCLK school hadden afgeleverd, bij gekletst waren met de leraren, liepen we verder naar Marie Rita’s. Daar hebben we ook nog even gekletst met de leraressen en gespeeld met de kinderen. Na schooltijd zijn Jannike en ik met z’n tweeën naar de Serrekunda markt gegaan. We waren daar nog nooit met z’n tweeën geweest, dus weer een nieuwe uitdaging. We namen een gele taxi naar de Serrekunda markt, maar deze chauffeur dropte ons op een weg die wij niet kenden. Door ons goede richtingsgevoel liepen we aardig goed en kwam er een man naar ons toe om te vragen of we hulp nodig hadden. Wij hadden inderdaad even hulp nodig en hij wees ons vriendelijk de weg. Daar liepen we dan, met een geschilde sinasappel zoals die hier gegeten worden in de hand(lees met 40 pitjes, die je gewoon uitspuugt op de grond) tussen heel veel Gambianen over de Serrekunda markt. Wat voelen we ons toch lekker Gambiaans, Heerlijk!! Op ons boodschappenlijstje stonden verschillende soorten stof voor de rokken en broeken die wij nog willen laten maken en ons doel was om dat voor 50 dalasi per meter te kopen. Dit is namelijk de Gambiaanse prijs en de leraressen drukten ons echt op het hard om zeker niet meer te betalen! We liepen de eerste winkel binnen, nog asociaal met de sinasappel in de hand, te zoeken naar de juiste stoffen. Helaas wilden deze mannen flink geld verdienen en wilden ze niet verder zakken dan 125 dalasi per meter. Awa mahalis zeiden we dan en liepen we door… dat betekend ons geld is op. Bij de volgende winkel hadden we meer succes en konden we leuke stofjes vinden. We hebben af kunnen dingen tot 75 dalasi per meter en daar waren we wel tevreden meer. Wij nemen het maar voor lief dat we 25 dalasi (50 eurocent) extra moeten betalen door onze huidskleur. Met een tevreden gevoel verlieten we de Serrekunda markt en namen we een taxi naar ons huis in Bijilo.

We hebben even te tijd genomen om te relaxen en aan het einde van de middag zijn we nog richting Senegambia gegaan. Op het marktje aan het einde van de strip moesten we nog wat cadeautjes regelen voor ons afscheid.

Zaterdagmorgen hebben we een leesworkshop gegeven aan de leraressen van de Marie Rita’s school. We hebben kort samengevat wat we deze periode hebben gedaan, wat we ze wilden leren en ideeën aangedragen over de verder voortgang van het leesproces. We hebben onze Methode The Key of Reading succesvol op deze school kunnen toepassen. De leraressen waren tijdens deze periode leergierig, stonden open voor nieuwe ideeën en zijn ons ontzettend dankbaar voor onze inzet. Wij hebben hun erg bedankt voor deze geweldige en succesvolle ervaring op deze school. Na afloop hebben we lekker samen geluncht. Gelukkig deze keer geen Gambiaanse rijstmaaltijd, maar een heerlijke ei/aardappelsalade met groente, sla en brood. Het was een erg geslaagde ochtend.

Zaterdagavond zijn wij als afscheid met de jongens van de CCLK uitgeweest in Latrikunda. We zijn begonnen bij een barretje waar we gezellig hebben gekletst. Daarna hebben we gedanst in onze vertrouwde local bar JC bar. We hebben erg leuke avond gehad. Het was dan ook even vervelend om van iedereen afscheid te nemen. Ook kwam bij ons toen echt het besef, onze reis is ten einde, het afscheid nemen is begonnen……………..

Zondagmorgen hebben we de LAATSTE keer onze kleren met de hand gewassen en opgeruimd. Na de middag zijn we lekker naar het zwembad gegaan om nog even te genieten van het relaxte leven hier!! We hebben nog één week, één week waarin we met volle teugen gaan genieten! Één week waarin we onze vrienden nog gaan zien, afscheid gaan nemen en de koffers gaan pakken. Dat het een emotionele week gaat worden weten wij wel zeker, maar oh wat hebben wij van deze laatste week op de scholen genoten! The Key of Reading slaat aan! Wij hebben ons project deze week afgesloten en hopen dat de leraren nu verder kunnen. Wat leuk is om te weten is dat het hoofd van de school in Madiana, onze methode heeft uitgeleend aan de primary school in Madiana en aan een nursery school in de buurt. De hoofdleraren van deze scholen hebben onze methode gekopieerd en kunnen er nu ook gebruik van maken! Dus The Key of Reading SLAAT DOOR!!! :)

Tot het volgende en tevens laatste verslag!

Liefs Marije Xx