Naka Bejeksi (Good afternoon) - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Naka Bejeksi (Good afternoon) - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Naka Bejeksi (Good afternoon)

Blijf op de hoogte en volg Marije

14 Januari 2014 | Gambia, Bijilo

Week 10

Lieve Allemaal,

Van de lokale taal Mandinka switchen we nu over naar het Wolof. Wolof is de taal die in dit gebied veel gesproken wordt en die wij willen leren. Gelukkig krijgen we veel hulp van de leraressen en kunnen we elke dag een beetje oefenen.

Met een beetje vertraging komen langzamerhand de reisverslagen online. Door tijd gebrek, veel te veel drukte, hebben we vandaag weer tijd gevonden om een weekverslag te typen. Vandaag zijn de scholen gesloten vanwege een PUBLIC HOLIDAY. Er moet volgens de regering een verjaardag van de profeet gevierd worden. Dus komt hier eerst een terugblik van week 10.

Maandag zijn we weer naar Faraba geweest. We konden zo lopend naar de Turntable waar Solomon ons zou komen ophalen. Nadat we even op hem moesten wachten, omdat hij zich verslapen had, vertrokken we naar Faraba. Gelukkig waren we wel rond 9 uur in Faraba, zodat we gelijk zouden kunnen beginnen. Helaas viel dat een beetje tegen, want de leraren hadden de lokalen nog niet schoongemaakt. De school is twee weken dicht geweest en in die twee weken is er veel stof en rotzooi in de klas gekomen. Nadat Solomon de leraren daarover had aangesproken, begon de lerares gelijk met het vegen van haar eigen klas. Omdat de leraren niet begonnen, startte Solomon ook met een klas. Nadat er nog wat vegers werden opgehaald konden de leraren ook eindelijk beginnen. Rond 10 uur waren eindelijk alle lokalen schoon en konden we beginnen met lesgeven. Wij baalden daar wel even van want dit hadden ze in het weekend kunnen schoonmaken of vanaf 8 uur toen ze allemaal op school aanwezig waren. Wij zijn hier maar één dag in de week om de leraren te helpen, maar blijkbaar hadden zij vandaag geen haast om op tijd te starten.

Jannike geeft weer les in Nursery 3 en ik in Nursery 4. Amodou, de leraar van Nursery 4, vertelde heel enthousiast dat hij onze leesmethode had gebruikt en er een mooie tekening bij had gemaakt. De eerste twee letters had hij al aangeleerd en daar ging ik mee verder. De kinderen kunnen nog niet zo goed schrijven dus hebben we daar goed mee geoefend. Na de leesles heb ik een rekenactiviteit gedaan, waarbij de kinderen de lege plekken op een getallenlijn van 0 t/m 5 in moesten vullen. Ook hebben we de buren van getallen geoefend. Na de pauze heb ik één van de vormen geïntroduceerd, namelijk de cirkel. Nadat we daar wat verschillende activiteiten mee hadden gedaan zijn we in hoeken gaan werken. Ik had wat nieuwe materialen gebruikt, waardoor sommige groepen veel begeleiding nodig hadden. De kinderen hebben weer lekker gewerkt en Amodou heeft veel geholpen en liet een geïnteresseerde indruk achter.
Helaas heeft Jannike niet zo’n goed gevoel over gehouden aan haar dag. De leraar heeft weer regelmatig gezegd dat wij veel te snel willen, omdat de kinderen nog maar zo kort naar school gaan. Voor ons is dat geen redenen om de kinderen niets te leren en kunnen ze elke dag best oefenen met bijvoorbeeld de pengreep. Maar daar had deze leraar geen zin in, dus was Jannike’s hulp niet welkom. Ook ruimde de leraar een half uur eerder de klas op, terwijl Jannike nog lekker met de kinderen in hoeken aan het werken was. Ze vroeg waarom hij alles ging opruimen en hij vertelde dat hij moe was en dat de kinderen moesten rusten. Jannike stelde voor om nog activiteit buiten te doen, maar ook dat mocht niet meer. Ze hebben gewacht totdat het 13.00 was.

Elke keer als wel uit Faraba terug komen zijn we een beetje teleurgesteld. De meeste leraren tonen weinig interesse en staan niet open voor onze tips of adviezen. Behalve de leraar waarbij ik lesgeef is oprecht geïnteresseerd en doet ook iets met onze adviezen. Wij gaan elke maandag naar deze school om de leraren te laten zien hoe ze ontwikkelingsmaterialen kunnen gebruiken en geven we adviezen over het aanbieden van de leerstof. Helaas hebben wij steeds het gevoel dat wij de leraren hier niets willen leren, omdat ze er niet open voor staan. Dit is niet wat wij willen, wij willen enthousiast lesgeven en in een prettige sfeer de leraren kunnen helpen waar zij hulp kunnen gebruiken.
In de middag hebben we contact opgenomen met Maartje van de Stichting Hand in Hand Gambia. Wij hebben ons verhaal gedaan en wij zien er steeds meer tegen op om elke maandag naar Faraba te gaan. Wij vinden het nu tijdverspilling en willen liever deze tijd besteden aan onze leesmethode op de scholen in Latrikunda Om voor één enthousiaste leraar elke maandag de lange reis Faraba af te leggen vinden wij zonde. Wij vinden het erg jammer dat dit niet gelukt is. We hadden gehoopt dat dit project zou slagen en wij zagen het als een uitdaging om de leraren hier te helpen. Helaas is het niet gelukt, maar staan wel achter ons besluit. Wij willen onze positieve houding houden en genieten van het lesgeven en helpen hier in Gambia.

Dinsdag zijn we voor het eerst naar de school van Marie, de Marie Rita’s school, geweest. Jannike en ik zijn ons avontuur begonnen in de gele taxi’s. Helaas is het ’s morgens erg druk bij de Turntable en was het lastig om een plekje in een lege taxi te bemachtigen richting de Traffic Lights. Gelukkig kregen we wat hulp van een jongeman die vertelde dat we beter eerst naar Senegambia konden gaan om daar in een andere taxi stappen naar de Traffic Lights. Dit advies hebben we opgevolgd en daar hadden we vrij snel een taxi naar de Traffic Lights. Bij de Traffic Lights moeten we weer in een andere taxi stappen, maar onze chaffeur ging ook richting Latrikunda dus konden we blijven zitten. We gebruiken deze manier van transport, omdat het erg goedkoop is. Het kost voor ons tweeën iets minder dan 100 Dalasi voor de heen en terugreis.( Dat is nog geen 2 euro per dag). Het kost ons alleen wat meer tijd, omdat je afhankelijk bent van de vrije plaatsen in de taxi’s. Maar dat maakt ons niets uit! Chill, geen stress of haast in Gambia, dan komen we maar te laat. Gelukkig is dat nog niet gebeurd, want met onze blanke huid willen de chauffeurs ons maar al te graag in hun taxi hebben. Het laatste stuk hebben we gelopen en onderweg een Tapalapa gekocht als ontbijt. Daar liepen we dan in Latrikunda, het voelt al zo vertrouwd, heerlijk om hier te zijn. Toen we de weg van de school in liepen zagen we al kinderen in uniformen van de Marie Rita’s school lopen. Toen ze ons in het oog kregen, hadden we aan beide handen een paar kinderen lopen. Met deze kinderen aan de hand liepen we door de straat richting school, heerlijk welkom toch??

Vandaag hebben we kennis gemaakt met de leraressen en geobserveerd in alle klassen. Het team van de Marie Rita’s school is iets veranderd en nu zijn er allemaal enthousiaste meiden aan het werk. Twee meiden volgen de Early Childhood Development opleiding op de Gambian College. Deze opleiding is speciaal voor de Nursery Schools en deze leraressen gaan elke vakantie naar school. Wij hebben aangegeven dat wij vooral zullen begeleiden tijdens de leeslessen, omdat we daar een methode voor hebben gemaakt. Hier waren ze erg enthousiast over, omdat de leraressen het heel lastig vinden om deze lessen te geven. Voor het hakken en plakken van woorden vinden ze lastig. Wij hebben alle leeslessen geobserveerd, zodat we het niveau al een beetje kunnen inschatten.
Na schooltijd hebben we een planning voor de volgende dag gemaakt, zodat we de volgende dag gelijk konden beginnen.
Op de weg naar huis zijn we in Latrikunda naar een hele grote supermarkt geweest. We zijn al in geen tijden in zo’n grote supermarkt geweest, heerlijk om even weer het gevoel van winkelen te hebben ervaren hahah.

Woensdagmorgen zijn we gestart met de leeslessen. De eerste leesles heb ik gegeven in Nursery 2b. Deze lerares had gisteren al aangeven dat zij de leeslessen erg lastig vindt, omdat ze daar nog geen ervaring mee heeft. Wij hebben d.m.v. een letterdictee gecontroleerd of de kinderen de eerste zes letters van onze methode kennen, lettersound Group 1 S-A-T-I-P-N. Daarna hebben we geoefend met het hakken en plakken van twee letterwoorden. Dit ging erg moeizaam, maar dit was ook nog maar de eerste keer. Wij zullen in deze klas elke dag gaan oefenen met het leren lezen. Na de pauze hebben we lesgegeven in Nursery 3. Jannike heeft na de pauze een rekenles gegeven en de leesles. Deze kinderen waren al iets verder en daar hebben we geoefend met het les van drie letterwoorden en een dictee afgenomen. Wij hebben de leraren ook laten zien hoe zij de resultaten moeten registeren en waarom het belangrijk is om de resultaten van de kinderen te volgen. We hebben een leuke dag gehad en na afloop nog even gezellig met de leraressen gekletst en ze hebben ons wat zinnetjes en vragen in het wolof opgeschreven. Dit huiswerk nemen wij mee naar huis, zodat we elke dag kunnen oefenen ;).

Donderdag zijn we voor het eerst weer naar de CCLK school geweest. Ook daar is het team in twee jaar wat uitgebreid dus hebben we daar kennis gemaakt en geobserveerd in alle klassen. Ook op deze school waren ze enthousiast over onze leeslessen en wordt er druk in onze methode gelezen.
Wij zagen dat er op beide scholen aandacht besteed wordt aan de lettersounds. De kinderen leren de lettersound, de beweging en het liedje. Wij willen nu juist het hakken en plakken (blenden) gaan oefenen met de bijbehorende activiteiten. Kinderen leren letters identificeren, woordjes lezen en woordjes opschrijven d.m.v. een dictee.

Vrijdag hebben we opnieuw beide scholen bezocht en hebben een weekrooster gemaakt. Wij beginnen elke ochtend op de Marie Rita’s school waar we allebei in de Nursery 2 klassen leeslessen gaan geven. Daarna gaat één van ons leesles geven in Nursery 3 en kan de ander een ander vak aanbieden. Na de pauze gaan we naar de CCLK school waar we leeslessen gaan geven in Nursery 2, 3 en in grade 1. Grade 1 is de eerste klas van de primary school. Wij hebben op deze school een beetje een indruk gekregen van het leesniveau, maar daar moeten we volgende week nog meer informatie over krijgen.

Na schooltijd zijn Marie en Antoinet met ons mee gegaan richting huis. Jannike en ik krijgen voor het eerst Gambiaanse kookles.. Wij hebben één keer eerder geprobeerd om rijst te koken, maar dat was geen groot succes. De rijst was aangebrand, te weinig water, meer water toegevoegd, gevolg: een papje van ongare rijst….. We gingen langs de grote supermarkt, langs verschillende local shopjes en uiteindelijk hadden we alle ingrediënten binnen. Met de taxi’s zijn we terug gegaan naar Bijilo om gezellig bij ons te koken. Nadat we wat gedronken hadden konden we beginnen. Ondertussen hebben Jannike en ik foto’s gemaakt, alle stappen opgeschreven, zodat we het gerecht hopelijk volgende week zelf kunnen maken. Het gerecht heet geloof ik Bernachin en ik vond het erg lekker. Dit gaan we vaker koken! (Als we tijd genoeg hebben, want wij Hollanders willen veel te snel…..)

’s Avonds zijn we nog even gezellig op de strip uitgeweest om lekker te dansen. Toen we midden in de nacht thuis kwamen was het tijd om te slapen. Helaas kon ik de slaap niet vatten. Allerlei gedachten schoten erdoor mijn hoofd: PAPA, MAMA, RIK EN JANIEKE zitten namelijk in het vliegtuig richting Gambia. Het besef is er nog steeds niet, maar wat kijk ik er naar uit om ze te zien.
Ik probeer mijn ogen weer te sluiten en er niet aan te denken dat we te laat op het vliegveld zijn.. dat ze geen lange vertraging hebben… of dat het vliegtuig neerstort….. Maar ik moet er aan denken dat ze veilig aankomen!

Na een korte nacht stonden we zaterdagmorgen iets te laat op. We moesten de was nog doen en ons klaar maken om mijn familie van Banjul te halen. De aankomsttijd was een beetje onzeker, maar mama had gelukkig op de Kaapverdië gebeld dat ze daar een tussenlanding hadden, zodat wij de aankomsttijd een beetje beter konden inschatten.
We hadden Alhagy snel gebeld dat hij iets eerder moest komen en een beetje gespannen reden we richting het vliegveld. Toen we op het vliegveld aangekomen waren, moesten we 45 minuten wachten tot het vliegtuig zou landen. En is het is haast niet te geloven maar mijn hele familie kwam gewoon als eerst met hun koffers door de douane!! Daar kwamen de knuffels, kussen en tranen. Het is toch even een emotioneel moment, om na 10 weken elkaar weer in de armen te kunnen sluiten.
Omdat alles zo snel ging waren we mooi op tijd in het hotel aangekomen.
’s Middags hebben we heerlijk bij het zwembad gelegen, bij gekletst en lekker gegeten en gedronken. Jannike en ik zijn tussendoor even naar huis geweest om ons om te kleden en hebben we ’s avonds samen aan de strip gegeten en iets in het hotel gedronken. Een bijkomend voordeel is dat we nu elke avond gezellig met hun uit eten gaan en dus niet hoeven te koken haha!

Zondagmorgen zijn we weer richting het Senegambia hotel gegaan en hebben we daar de hele dag weer samen doorgebracht. Ik moet zeggen dat het wel erg gezellig hoor! Ik weet zeker dat we nog een hele gezellig week samen zullen beleven. Jannike’s ouders komen woensdag ook en daar hebben we ook super veel zin in!

Hopelijk vinden we deze week nog ergens tijd om het verslag van deze weken te typen, want deze achterstand willen we graag wegwerken. We beginnen te merken dat we ons toch een beetje gaan gedragen als Gambianen. Als het vandaag niet komt, komt het morgen wel…. En anders over een paar dagen! Oeps een beetje laks, maar het gaat vast goed komen! ;)

Tot het volgende verslag trouwe volgers!

Liefs Marije Xx

• 14 Januari 2014 - 20:55

Ria Eding:

Dag marije,
    Heb net jouw verlsag even weer doorgelezen, volgens mij zijn jullie goed bezig daar, knap hoor dat je dat allemaal kan opzetten!

Ik wens jou a.s. Donderdag een fijne dag, maak er een gezellig feestje van met jouw ouders en je broer en schoonzus. Leuk voor jouw collega Jannike dat haar ouders ook koken deze week.
    Hartelijke groet Ria Eding

• 15 Januari 2014 - 09:07

Thera:

Hallo Marije en familie,
    Leuk om je verslagen te lezen! Ik vind het knap wat jullie allemaal bereiken. Ik wens je een fijne tijd samen met je pap en mam ,Rick en Janieke. Ik blijf jullie volgen en nog veel succes daar in het verre Gambia.
    groet Thera Koudenburg

• 15 Januari 2014 - 21:25

Gerard,fina,gekelien En Robin:

Hoi marije en fam,

Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.mooi dat je dit samen met je fam kunt vieren
    je verhaal was weer erg mooi .het geeft wel veel voldoening als je de kinderen iets kunt leren

Verder wensen wij jullie morgen een fijne dag toe en nog veel plezier met elkaar

Groetjes oet gees

• 15 Januari 2014 - 21:25

Hillie Hoving:

hoi marije en de rest ik heb net je verslag gelezen weer heel veel gebeurd deze week maar wel weer bijzonder met je familie er bij is het toch wel weer mooi vandaag de andere familie erbij kan het niet meer stuk ik wens jullie heel veel plezier samen groetjes aan allemaal dikke kus van je tante nog een paar weekjes en dan kan ik je weer zien mis je toch wel doei

• 15 Januari 2014 - 21:27

Anneke Vedder:

Hallo Marije,
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van in het verre Gambia.
    Leuk dat jullie het samen kunnen vieren. Ik heb net nog even je foto's bekeken en het ziet er weer leuk uit en ook je verslagen zijn weer leuk om te volgen. Doe de groeten aan je pap en mam en Rick en janike. Geniet nog even van je verblijf en de zon en respect voor jullie meiden hoor!
    Groeten en nogmaals een fijne dag morgen.

Roelof, Anneke, Michiel, Marcel en Denise .