The Gambian Winter - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu The Gambian Winter - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

The Gambian Winter

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 November 2013 | Gambia, Madiana

Week 3:

Lieve allemaal,

Jullie zullen het misschien niet kunnen geloven, maar wat hebben wij het deze week af en toe koud gehad. The Gambian winter is net als in Nederland begonnen. Met een vest aan overdag en een slaapzak over in de nacht, hebben we deze week overleefd. Het was bewolkt, af en toe regen en de temperatuur was flink gezakt naar maar liefst 22/25 graden. (Terwijl we in Nederland met deze temperaturen in de korte broek rond lopen en bij de eerste zonnestralen massaal naar de wateren vertrekken….) Wij klagen ook helemaal niet, maar ik denk dat mijn lichaam toch al gewend is geraakt aan de normale temperatuur hier in Gambia van 35 graden. Toch was het lesgeven met dit weer ideaal en hebben we een super enthousiaste week achter de rug.

Wij willen in deze 4 maanden Gambianen worden. Door een Gambiaan zijn we al geschat op 65% Gambiaan. Als we een Gambiaanse vriend krijgen zal het volgens hem op kunnen lopen tot 95 %, dus die 95% gaan wij niet halen. En die laatste 5% gaat om de donkere, zwarte kleur. Dan moeten we onszelf wel hééééél lang BBQ’en in de zon, daar hebben we dan weer geen tijd voor, haha. Wij zijn aan het einde wel tevreden met ongeveer 80% ;)
Wij willen ons aanpassen aan de cultuur, het leven hier en natuurlijk ook de eet en drink gewoontes volgen. Zondag hebben we geprobeerd om voor het eerst Baobab juice te maken en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is. Eerst op zoek naar een emmer om daar de Baobab in te laten weken. Helaas kwamen we er toen achter dat we alle emmers vorige week hadden gebruikt bij de verstopping van onze wc….. Dus moest er een fles desinfectie zeep gehaald worden en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van mijn leven een emmer zo goed van binnen heb schoon gemaakt. (Ik denk dat het goed gelukt is, want we proeven er niets van)
Baobab is een vrucht van de Baobabboom en het heeft ongeveer dezelfde werking als ORS en wordt vooral gedronken bij maag en darmklachten. De Baobab hebben we een uur laten weken in een emmer met water. Daarna hebben we het goed met onze handen gekneed zodat de baobab zich goed met het water mengt. Daarna hebben we de water met prut door de vergiet gehaald en dan blijft er een beige-achtige vloeistof over. Daar gingen geprakte bananen door heen, een flesje bananen essence en wat handjes kokos. Even goed roeren en klaar is de baobab juice. Heerlijk! Nu dus 70% Gambiaan. ;)

Maandagmorgen zijn we weer naar Faraba geweest. Helaas waren we iets later dan gepland bij de Turntable en moest onze chaffeur flink gas gegeven om op tijd in Faraba te zijn. Klokslag 9 uur arriveerden we op de school. Daar konden we gelijk aan de slag in Nursery 3. Wij gingen er vanuit dat deze kinderen toch iets zouden moeten kunnen, maar toen we met de rekenles begonnen, kwamen we er achter dat ze de getallen nog niet kennen. Zo flexibel als wij zijn hebben we snel wat anders bedacht en zijn we de getallen tot en met 5 gaan oefenen met verschillende spelletjes. We hadden getallen in alle hoeken opgehangen en als wij een getal zeiden moesten de kids naar de juiste hoek lopen. Daarna hebben wij de eerste les uit onze methode aangeboden, namelijk de letter ‘S’. Ze moesten de letter ‘S’ schrijven en een slang tekenen. Er is nog geen schoolbord en gelukkig hadden we plakband bij ons, zodat we A4 papiertjes konden opplakken. We hebben de leraar verteld dat hij deze letter de hele week moet herhalen, maar of dat ook gebeurt is, weten we volgende week pas. Tijdens de pauze kregen we een lekker stuk watermeloen en een flesje fruit cocktail. Super lief!
Na de pauze ben ik met de klas in hoeken gaan werken. Ik heb de kinderen verdeeld over 4 groepen. Ik had een tekenhoek, een bouwhoek, een puzzelhoek en een ontwikkelingsmateriaal -hoek. Op deze school zijn veel materialen aanwezig dus dat werkt ideaal. De kinderen hebben super goed gewerkt en ik hoop dat de leerkracht heeft kunnen zien dat het voor deze kleuters ontzettend goed is om af en toe iets zelfstandig te kunnen doen. Om zelf iets te bedenken wat ze kunnen tekenen is voor de meeste kinderen erg lastig. Dat komt omdat ze vaak de tekening van de meester na moeten tekenen. Jannike is na de pauze druk bezig geweest om materiaal te vertalen. Deze school is pas een maand open, dus dat we schrokken van het niveau is dan ook niet gek. Wij zien het als een uitdaging om de leraren hier toch een beetje bij te begeleiden en hopelijk steken ze er iets van op.
Toen we terug waren in Kololi hadden we afgesproken met een Nederlandse vrouw. We hebben haar in het hotel ontmoet en zij is de vriendin van Solomon. Zij verblijven in een compound waar ook huisjes worden verhuurd. Wij zijn nog opzoek naar een appartement om vanaf december te verblijven, maar de huisjes op deze compound waren klein en smerig. Geen optie, dus we kijken verder. Bij Brenda kregen we een Gambiaanse maaltijd en daarna zijn we met z’n drieën richting het hotel gelopen om te zwemmen. Helaas belde na driekwartier Alhagy al op om terug te gaan naar Madiana, dus vertrokken we gehaast naar de strip. Onderweg zijn we met Alhagy nog langs de markt bij de turntable geweest om groente te kopen en langs de supermarkt gegaan. Dat is altijd erg lastig, omdat we boodschappen moeten doen voor de hele week. Toen we er weer waren hebben we even bij de buren wat gedronken en de dag besproken. We zijn vroeg gaan slapen, moe van de dag en alle indrukken etc.

Dinsdag tot en met vrijdag hebben we op de Roots nursery school tegenover ons huis lesgegeven. Dinsdagmorgen zijn we na de gezamenlijke opening gestart in de klas van mister Colley. Dit zijn de jongste kinderen en deze leerkracht kan ook wel een beetje hulp gebruiken. We hebben dezelfde rekenspelletjes gedaan als gisteren, de eerste letter aangeboden en we waren van plan om spelletjes met de kleuren te doen. Helaas wisten de kids geen enkele kleur dus hebben we twee kleuren aangeleerd. Daarna hebben we de groep in tweeën verdeeld. Jannike zou met een groepje domino spelen en ik ging de schrijfletter ‘S’ aanleren. Jannike kwam er al vrij snel achter de deze kinderen het spel helemaal niet begrepen en dus hebben die kinderen ook de letter ‘S’ geschreven. Toen we klaar waren hebben we even kort met de leraar geëvalueerd en hij vindt dat hij hetzelfde les geeft als ons. Ik ben bang dat deze man nooit geleerd heeft om zijn eigen lesgeven te reflecteren, maar wij kwamen toch al vrij snel tot de conclusie dat wij compleet anders lesgeven. Toen vroegen wij ons af: ‘Heeft het zin om energie in deze oude man te steken?’ We hebben dit overlegd met de andere leerkrachten en hebben toen besloten dat wij voornamelijk in de andere drie klassen lesgeven en dat zij mr. Colley zullen aanspreken over zijn lesgeven en daardoor hopen dat hij ook iets veranderd.
Tijdens de pauze konden Jannike en ik weer heerlijk genieten van een halve Tapalapa (stokbrood) met het bonenprutje. Best lekker, maar ontzettend veel. Alle leraren schijnen dit te krijgen, maar ik zie alleen maar ons dit halve broodje eten….
Na de pauze zijn we voor het eerst bij de oudere kinderen van nursery 1(b) gaan kijken. Twee jonge leerkrachten staan voor deze klas en zij zijn erg enthousiast. Wij gaan voornamelijk in deze groep lesgeven, dus vonden wij het wel verstandig om eerst even met de groep kennis te maken en te observeren hoe de leerkrachten lesgeven. Lieve kids die goed luisteren, dus dat komt vast helemaal goed.
Toen alle kinderen weg waren verzamelende alle leerkrachten rond een groot bord en wij moesten daar ook plaatst nemen. BREAKFAST TIME. De pap die alle kinderen in de pauze krijgen, eten de leraren na afloop van de schooldag: LUNCHE TIME voor ons. Het is best lekker en we durven best wat te eten. Gelukkig eet Mr Colley ook niet zoveel en als hij stopt, stoppen Jannike en ik ook hahah.

Woensdagmorgen was een beetje specialer, want ons buurjongetje Mohammed ging voor het eerst naar school. We hebben dus veel foto’s gemaakt voor in zijn plakboek. We zijn na het dansen begonnen in nurserey 1B bij teacher Jamilou en Modou. We hebben daar spelletjes gedaan met getalkaartjes, waarbij de kids in de grote volgorde moest staan en welke getallen er misten. We hebben activiteiten gedaan met de kleuren. Welke kleuren zie je en kun je iets aanwijzen in dezelfde kleur. We hebben de morgen afgesloten met het spel ‘Hoeveel kinderen staan er achter mij?’. Gelukkig sloten deze activiteiten goed aan bij het niveau van de kids! Bij de rekenspelletjes was het vooral de bedoeling dat de kinderen elkaar gingen helpen en elkaar durven aan te spreken. De leraar bemoeide zich er nog wel veel mee en wij hebben ook aangegeven dat de kids juist zelf tot het eind resultaat moeten komen. Op het sociale en communicatieve vlak valt hier nog veel te verbeteren. Het is namelijk ook zo dat jongens en meisjes niet samenwerken, terwijl dat in Nederland heel gewoon is. De leraren waren enthousiast, vertaalden ondertussen ons Engels naar het Madinka’s, maar namen ook onze les over. Jannike en ik keken elkaar regelmatig tevreden aan en wij verplaatsten ons in de klas steeds verder naar achteren. Hier waren wij heel blij mee, want het is natuurlijk de bedoeling dat deze leerkrachten zelf de lessen geven en onze aanbevelingen gebruiken. Wij hebben ook aangegeven dat wij heel blij waren met hun reactie op onze ‘voorbeeld lessen’. Ze vroegen ook aan ons hoe lang wij al voor de klas stonden en begrepen niet zo goed dat wij nog maar een jaar afgestudeerd zijn. We hebben toen aangegeven dat wij tijdens onze studie veel hebben stage gelopen en dat het niveau in Nederland niet te vergelijken is met het niveau in Gambia. Wij zijn natuurlijk nog maar ‘broekies’ en adviseren de leraren hier over hun lesgeven. We kruipen in de rol van onze oude mentoren ;).
Tijdens de pauze werd er weer volop gespeeld. Alle meisjes verzamelden zich in de bantaba (rond om een boom zijn bankjes gebouwd waar elke ochtend gezamenlijk de dag wordt geopend in de bantaba) Een leerling moet even weg, de leraar verstopt een knuffel en die leerling moet de knuffel dan zien te vinden. De kinderen zingen dan een liedje of je warm op koud bent. Jannike en ik waren natuurlijk ook aan de beurt en ik kon als enige de knuffel niet vinden, wat een teleurstelling zeg…. hij zat goed in de boom verstopt… grrrr…
Na de pauze zijn we in de klas van Solomon geweest en ook daar hebben we rekenactiviteiten gedaan. Voorbeeld: ‘Maak groepjes met 8 voeten, groepjes van 5 kinderen, groepjes van 30 vinger’. We hebben laten zien hoe je in groepjes kunt werken, welke rekenspelletjes je makkelijk kunt doen en weer aangegeven dat communiceren onderling ook heel belangrijk is. We hebben we de middag afgesloten met hetzelfde spel ‘Hoeveel kinderen staan er achter mij’. Gelukkig was ik hier beter in en had ik zelf in één keer goed!! (Zo blij als een kind haha)
Na schooltijd natuurlijk weer time voor BREAKFAST. Van die pap krijg je best veel energie dus gingen we met z’n alleen touwtje springen. We hadden een Dalasi muntje op de grond gelegd en die moest je dan tijdens het springen proberen te pakken. Touwtje springen gaat mij goed af, maar dat muntje pakken…. grrr ook mislukt. Ben dus niet zo goed in deze spelletje haha. Maar we hadden wel een gezellige, fanatieke middag.

Donderdagmorgen had ik het voor het eerst echt koud. Ik had gelukkig een lange broek met een t-shirtje aangedaan, maar dat was niet voldoende. Het is dus ideaal dat de school tegenover ons huis is, want ik ben even snel naar huis gelopen om een vest op te halen. Ik laat mij niet verkleumen hier! Doordat het zo koel was, was het ideaal om te gymmen. Jannike en ik hadden allerlei gymactiviteiten gedaan. Als warming-up moesten ze in een treintje achter elkaar lopen en de voorste volgen. Daarna deden we een spel met muziek. We hadden een cirkel getekend in het zand en de kids moesten daar om heen lopen. Als de muziek stopt, moeten ze zo snel mogelijk in de cirkel springen, de laatste is af. Een groot succes! Daarna nog een varriant van slagbal gespeeld. Komen ook mijn gymblokken hier in Gambia nog van pas, ideaal! We zijn begonnen in nursery 2 van Teacher Bintou en haar hulpje Jerre. De teachers deden zelf ook heel fanatiek mee en wij natuurlijk zelf ook.
Na de pauze hebben we gym gegeven aan Nursery 3 van Solomon. We hadden helaas iets minder tijd (45 min) dus na de warming-up was er nog maar tijd voor 1 spel, Solomon wou ook graag dat spel met muziek en de cirkel. Hier ook een groot succes. Jannike en ik hadden een super voldaan gevoel na deze dag. We hebben de kinderen en de leraren zien genieten, heerlijk is dat!
Aan het eind van de middag hebben we bij buren gebruik gemaakt van het internet en hebben we even geborreld. Christine vertrekt morgen weer richting Nederland. We mochten ook lekker blijven eten en we hebben heerlijk warm gedoucht. We hebben hier bij Fulakunda koud water, dus even opwarmen onder een warme douche is heerlijk!!!

Vrijdag zouden we eerst weer naar Faraba gaan, maar omdat Solomon ons daar niet heen kon brengen, zijn we hier weer naar school gegaan. Vandaag mocht ik de dag openen in de Bantaba. Gelukkig had ik een leesboekje bij mij en na een korte voorbereiding kon ik dat voor alle kids voorlezen. Modou vertaalde de tekst naar de lokale taal. Het was een heel simpel boekje, maar de kids begrepen het tenminste en ze vonden het erg grappig. Daarna mochten Jannike en ik kiezen of ze naar de klas moesten of gingen dansen. Lastige keus, in Nederland zou je gelijk naar de klas gaan, want ELKE MINUUT MOET RAAK ZIJN (volgens de inspectie….) Hier in Gambia maakt het allemaal niet uit, dus kiezen wij voor het dansen. Ik moet zeggen, door de kids goed te observeren, lukt het mij enigszins om net als hun te dansen. Ook hier blijf ik elke schooldag nog op oefenen. (Dan misschien 75% Gambiaan???)
Na het dansen was het toch tijd om naar de klassen te gaan. We kwamen er toen achter dat mr. Colley naar huis gegaan was. Jannike en ik maakten de eerste dagen grapjes over zijn slome uitstraling, maar deze man is gewoon ziek. Hij slaapt veel in zijn klas en vandaag is hij toch maar naar huis gegaan. Hopelijk sterkt hij een beetje aan en zien we hem volgende week weer op school verschijnen.
Solomon stelde voor dat wij in zijn klas gingen lesgeven, want de kids in nursery 3 spreken goed Engels en die kleuters van mr. Colley geen woord. Solomon heeft daar de kids weer wat geleerd en wij in zijn klas.
Er stond knutselen op het programma. Jannike ging met de helft van de klas een zandtekening maken en ik ging een olifant vouwen. De kids begonnen fanatiek te tekenen en mochten er daarna met lijm overheen. Buiten konden ze er zand over strooien. Wat een mooi effect. Vouwen is voor veel kinderen erg lastig, maar om de olifant dan zelf te versieren is nog lastiger…. Ze hebben geknutseld en plezier gehad, dat het eindresultaat niet echt op en olifant leek is maar een bijzaak.
’s Middags hebben Jannike en ik even flink bij geslapen. Ik moet eerlijk toegeven dat het best zwaar is om hier de hele week les te geven. Rond 15.00 zijn we vaak ook erg moe en doen dan even een stapje terug. Een lange siësta deed ons allebei ook even goed.

Zaterdag konden we gelukkig weer met Alhagy mee richting het Senegambia gebied in Kololi. We hadden om 10 uur een afspraak met eigenaar Kemo bij GTS appartementen, dus toen we om half 9 bij het hotel waren hebben we eerst in de lobby onze tapalapa opgegeten en gebruik gemaakt van de wifi. Om 10 uur konden we bij GTS dan eindelijk het huisje zien die Maartje van Hand in Hand Gambia voor ons had gereserveerd. Het huisje zag er super uit, helaas kwam Kemo na het bezichtigen met het bericht dat dit huisje vanaf eind december tot 10 januari gereserveerd is. Wij moeten dan eerst drie weken in een andere kamer verblijven en daarna kunnen we in dat huisje. Dit zien Jannike en ik niet zitten, aangezien we dan weer moeten verkassen. (verhuizing nummer 5) Dus teleurgesteld verlaten we deze appartementen en lopen we terug richting Senegambia. Daar wisselen we geld en we krijgen steeds meer dalasi voor een euro . Met genoeg geld op zak konden we onze visum verlengen bij een kantoor. De politieman vroeg wat we wouden, we legden ons verhaal uit en we moesten hem betalen. Toen vertelde hij dat zijn baas moest komen om de stempel te zetten. Het duurde even voordat de baas arriveerde. Een man in burger kleding kwam eraan en wij moesten mee in zijn kantoortje. Eerst werd het geld geteld, daarna werd er een stempel gezet en toen hij klaar was kon hij ook nog een gezellig praatje met ons maken haha.
Daarna hadden we nog tijd voor een kopje cappuccino bij Paradiso, omdat we pas rond 12 uur met Ben en Charles hadden afgesproken. Hoe komen we goedkoop in Latrikunda?? Gebruik de lokale gele taxi’s!! Dit hebben wij nog nooit eerder gedaan, dus liepen wij een stukje Kololi in waar veel gele taxi’s rijden. Een oudere taxichaffeur stopte om te vragen of wij een taxi nodig hadden. We bekeken snel die man (zag er vriendelijk uit), de auto (redelijke staat) en we spraken een prijs af. Niet erg op mijn gemak zat ik in deze auto, want deze auto’s zouden in Nederland niet meer door de APK keuring komen. Gelukkig hadden we wel vrij snel in de gaten dat deze man rustig reed, de remmen het deden, dat de achterwielen er redelijk onderzaten en we zijn dan ook veilig bij Charles huis aangekomen. Ben hadden we nog niet ontmoet, dus we hebben even gezellig met z’n allen gekletst en wat gedronken. Daarna zijn we nog even met z’n allen naar Marie geweest. Ook daar weer iets gedronken en gekletst. Rond 2 uur werden we door hun naar de straat gebracht en hield Charles een gele taxi voor ons aan. Hij ging een beetje onderhandelen en voor 8 dalasi p.p zou hij ons ergens heen brengen, daar moesten we voor 8 dalasi p.p. in een andere taxi stappen en dan zouden we voor in totaal 32 dalasi weer bij Senegambia zijn (60 eurocent) Helaas zag deze taxi er iets minder goed uit. De hele voorruit was bij elkaar geplakt met stickers, we zaten met samengeknepen billen achterin, maar het chaffeurtje reed best prima. We hebben hem dan ook maar gevraagd of hij ons helemaal naar Senegambia kon brengen. Dan maar een paar cent meer betalen, Jannike en ik hadden geen zin om in een bush taxi te stappen (een klein volgepropt busje met vaak 20 tot 30 mensen.) Voor 1 euro waren we dan ook weer terug. Jannike en ik zijn wel trots op onszelf. We gesparen zo veel geld en zijn weer een ervaring rijker. We schatten ons nu al op 72 % Gambiaan hahah!
Ergens lekker bij een Hollands eettentje gegeten en daarna hebben we ons lekker geïnstalleerd bij het zwembad. Gelukkig belde Alhagy dat hij een trip had en pas tegen 7 uur terug zou zijn. Jannike en ik hebben ons prima vermaakt. Lekker gezwommen in de zee, bij het zwembad met Nederlanders gekletst en op de strip bij Paradiso lekker een pizza gegeten. Rond half 8 zijn we met Alhagy terug gereden richting Madiana en nog even een stop gemaakt bij de supermarkt.
We lagen op tijd op bed, energie voor een film hadden we niet meer. Een drukke dag maar leuke dag gehad.

Zondagmorgen konden we dan eindelijk uitslapen!! Met uitslapen bedoelen we hier rond 8 uur opstaan. De mensen staan hier altijd vroeg op en een van de buurkinderen vond het super leuk om de hele ochtend op een fluit te blazen…. gggrrrr….. Wakker dus! Maar we hebben onze vrije ochtend goed besteed. Jannike ging de was doen en ik heb het huis schoongemaakt. Na het thee drinken zijn we begonnen met dit verhaal. Om half 2 kwam Alhagy ons halen voor de lunch. Hij was op trip met twee Nederlandse mensen en Yassin had gekookt, wij waren ook uitnodigd. Heerlijke fish domoda (satésaus) met rijst. Na de lunch heb ik met opa en oma en papa en mama geskypt. Even gezellig gekletst en ons huis laten zien !
Nu zit ik nog even heerlijk op onze veranda. Inmiddels is het weer opgeklaard en schijnt de zon weer volop. Het bevalt ons prima hier en we vermaken ons best. Dit houden we nog wel een maanden vol. Ik ga vandaag weer een poging doen om foto’s op waarbenjij te zetten. Vanaf vandaag hebben we weer goed bereik in Fulakunda. Freek-Jan heeft vanmorgen een andere constructie bedacht, waardoor de wifi repeater in het raam hangt.

Allemaal weer bedankt voor de leuke berichtjes en een goede week gewenst!

Liefs Marije Xx

PS: Benieuwd naar Jannike haar verhaal? Kijk dan op: www.jannikevandenberg.waarbenjij.nu

• 24 November 2013 - 19:30

Ine Krol:

Wat weer een geweldig leuk en uitgebreid verslag. Mooi om te lezen.

• 24 November 2013 - 19:35

Michelle:

Hoooooi,
    Weer een goede week voor jullie zo te lezen!
    We verwachten wel datjullie steeds op tijd zijn mrt afspra, en hoor;)
    Nietteveel vergambianen naha

Tot snel!
    Xxxx

• 24 November 2013 - 19:46

Janny:

weer een week vol belevenissen erbij Marije, opa en oma hebben genoten vanmiddag ze raakten maar niet uitgepraat over wat je ze allemaal heb laten zien, oma kan weer rustig slapen ha ha , voor de komende week weer heel veel plezier liefs pap en mam Xxx

• 24 November 2013 - 20:12

Marloes Leeman:

Wat een mooie verhalen Marije! Jullie maken wat mee daar. Wat een cultuurverschillen met Nederland! Veel succes nog daar en natuurlijk veel plezier!

Groetjes Marloes

• 24 November 2013 - 20:50

Janny:

haha, je mentor na doen........ klink goed! Je bent nu jezelf n zo te zien doe je het met heel veel plezier en echte liefde voor de kids. Ze adoreren je, blonde Hollander! Geniet er van.

gr Janny Z.

• 24 November 2013 - 22:29

Jose:

Lieve marije,

Ik heb weer genoten van je verhaal! Super om te lezen dat het zo goed gaat!
    En wat hebben jullie alweer een lessen gegeven, top meiden!

Tot snel :)
    XXX Jose

• 25 November 2013 - 22:33

Geja:

Leuk verslag, knap werk hoor voor twee jonge mentoren
    ;)

• 30 November 2013 - 20:01

Gr Fina En Gerard:

Hallo Marije,

Ik heb je verhaal zo net gelezen.Echt leuk om te lezen.Je hebt het erg naar je zin,dat kun je zo wel merken.
    Wij wensen je nog veel succes en dat de kinderen nog veel van jullie zullen leren.