Tegenstrijdig - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Tegenstrijdig - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Tegenstrijdig

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 December 2013 | Gambia, Madiana

Week 5

Deze week is in één woord kort te beschrijven: Tegenstrijdig. Een week waarin tegenstrijdige gevoelens elkaar afwisselden. Mindere leuke belevenissen en lastige momenten wisselden zich af met belevenissen waar we trots op zijn en waar we van genoten hebben.
Hieronder lees je over mijn tegenstrijdige week.

Maandag
Vandaag zijn we samen met Heleen vertrokken naar Faraba. Heleen verblijft samen met haar ouders Henk en Margriet een aantal dagen in Toubabokunda. Heleen zit nog op de middelbare school en ze moest een verslag schrijven over het onderwijs hier. Dus kon ze mooi met deze twee juffen op pad in Gambia.
Zondagavond zijn de tafels en stoelen in Faraba aangekomen. Dat maakt het lesgeven voor ons een stukje makkelijker. Het was eerst een beetje aftasten waar we zouden gaan lesgeven en uiteindelijk hebben we besloten om in Nursery 4 te gaan lesgeven. We zijn begonnen met het voorlezen van een boekje. In Madiana doen we dat ook vaak en de kinderen vinden dat erg leuk. Helaas was de leraar niet echt enthousiast en liep hij onder het voorlezen de klas uit, beetje lastig als het verhaal niet vertaald wordt, want deze kids spreken bijna geen Engels. Maar het hoofd van de school kwam binnen gelopen en hij vond het wel leuk, dus is Jannike weer opnieuw begonnen en heeft hij het verhaal voorgelezen in het Mandinka’s. Ondertussen ben ik even met Heleen langs de andere klassen gegaan. Heleen heeft goed kunnen zien dat het lesgeven hier compleet anders is dan in Nederland. De juf van Nursery 1 begreep ook niet helemaal dat je in één ochtend het hele alfabet niet kunt aanleren aan kids van 3/4/5 jaar…. Wij hebben aan deze juf wat vragen gesteld en ik heb haar geadviseerd om met de kinderen te gaan spelen. Toen ik een half uur later terug kwam waren de kinderen inderdaad aan het spelen. Alle, ongeveer 30 kinderen, zaten rond één bak Duplo. Ook toen heb ik ingegrepen en meerder hoeken gemaakt waarin de kids konden spelen. Ik heb haar uitgelegd dat zij nu tijd heeft voor individuele begeleiding. Ik heb een aantal puzzels gepakt, een groepje gemaakt van vier kinderen, zodat de juf deze kids kon leren hoe je moet puzzelen. Helaas waren de kinderen na de pauze allemaal weer met één bak Duplo aan het spelen…. Ze heeft het dus niet begrepen!
Terug naar Nursery 4. Daar hebben we de kleuren aangeboden a.d.h.v. verschillende opdrachten. Toen was het inmiddels al weer tijd voor de pauze. Na de pauze hebben we in hoeken gewerkt. We hadden een tekenhoek, twee hoeken met ontwikkelingsmateriaal en Jannike ging in een hoek Memory spelen. De kinderen hebben fanatiek gewerkt.
Over het algemeen waren we over deze dag niet heel tevreden. De leraar in Nursery 4 deed erg populair, schreeuwde tegen de kinderen en sloeg ze af en toe. Op deze manier geven wij helemaal geen les en in Gambia wordt het ook afgeleerd. Ook was hij niet in ons lesgeven geïnteresseerd, maar meer in onze gast Heleen…. De juf van Nursery 1 was ook niet echt geïnteresseerd in onze ideeën en keek ons liever de klas uit. Samen met Maartje hebben we overlegd dat het waarschijnlijk even tijd is voor een goed gesprek met de hoofd van de school. Dan kunnen zij aangeven welke verwachtingen zij van ons hebben en andersom natuurlijk. Op deze manier wordt er niet veel geleerd en is het zonde van de reis en de tijd.
Rond 1 uur werden we opgehaald door Alhagy, Henk en Margriet. Met hun zijn we door gereden naar Paradise beach. Daar hebben we heerlijk geluncht, gerelaxt en gezwommen in de zee. Aan het einde van de middag zijn we met z’n allen terug gegaan naar Madiana.

Dinsdag
Heleen ging vandaag kijken op de Roots Nursery school. Na het gebruikelijke ochtend ritueel in de bantaba heeft Heleen in alle klassen haar cadeautjes uitgedeeld.
Toen we Heleen terug brachten naar Toubabokunda kwamen we een auto van de gezondheidszorg tegen. Er bleek in heel Gambia een vaccinatie campagne aan de gang te zijn voor meningitis. Heleen hebben we snel afgeleverd en daarna zijn we terug gegaan naar school. Het bleek inderdaad waar en er was al een klas aan de gang om ingeënt te worden.
Wij zagen dat het heel langzaam ging en Margriet had al aangeboden dat zij wel wou helpen. Dit hebben wij met de leraren van de school overlegd en zij hadden goedkeuring gevraagd aan het inentteam. Wij hebben verpleegster Margriet, dokter Henk en dokter Freek-Jan opgehaald om een handje te helpen. Met meer dokters in de zaal ging het een stuk sneller. Helaas was het af en toe wel een gevecht om de kinderen een inenting te geven. Jannike en ik moesten de kinderen vangen, bij Henk op schoot zetten, zodat FJ en Margriet konden spuiten. Dit ging natuurlijk met veel gekrijs, geschreeuw, gehuil en geschop, waardoor het er niet echt fijn uitzag. Het is natuurlijk super belangrijk dat alle kinderen ingeënt worden, maar toen ik Heleen zag huilen kwamen ook bij mij even de tranen. De Gambianen spuiten op een andere plek, die pijnlijker is, dan de Nederlanders. De meeste kinderen hebben al een trauma en steken elkaar aan… Gelukkig was het daarna vrij snel klaar, zodat de kinderen even lekker pauze konden houden.
Na de break werd er toch nog even gewerkt. Wij hebben een les over vormen gegeven in Nursery 1B. Jannike heeft het verhaal van Mister Shapes voorgelezen en ondertussen heb ik met de kinderen Mister Shapes getekend. Zijn lichaam bestaat uit allemaal vormen en zo leren de kinderen op een spelende manier de vormen te onderscheiden. Helaas was er geen tijd meer om Mister Shapes in te kleuren, dus heeft de leerkracht dat woensdag gedaan. Fijn dat hij ons werk toch de volgende dag herhaalt en afmaakt.

Woensdag
Deze dag hebben we les gegeven in Nursery 2. We zijn begonnen met een groepswerk voor creativiteit. Zo hebben wij laten zien dat de leerkracht ook met de hele groep één knutselwerk kan maken. Het eindresultaat is een pauw geworden. Het lichaam had Jannike gemaakt en de kinderen moesten de veren maken. Ze moesten eerst hun eigen hand omtrekken en het dan helemaal inkleuren. Sommige kinderen hebben wel 2 of 3 handjes gemaakt, dus het is een grote pauw geworden met veel veren. Het zit er super leuk en fleurig uit en het heeft een mooi plekje in de klas gekregen.
Na het harde werken was er even tijd voor ontspanning. We hebben twee spellen buiten gedaan. Bij het eerste spel hebben we de namen van de kinderen geoefend en daarna een balspel waarbij de kinderen de bal door elkaars poortjes moesten slaan.
Na de pauze ben ik begonnen met een leesles. Vorige week kwamen we er al achter de kinderen alle lettersounds wel kennen, maar de lettersounds niet kunnen ‘Blenden’, klanken kunnen samenvoegen tot één woord. In ben begonnen met het herhalen van de eerste vijf letters van onze leesmethode. Daarna heb ik de woorden die je daarmee kunt maken één voor één op het bord gezet en het ‘Blenden’ aangeleerd met structureerstroken. De kinderen hebben verschillende woorden moeten ‘Hakken en plakken’. In het begin ging het nog moeizaam, maar na veel herhaling begonnen de meeste kinderen het lezen te ontdekken. Daarna heb ik een dictee gegeven. Dit zijn de kinderen niet gewend, want ze schrijven eigenlijk alleen woorden van het bord over. Daarom was dit ook nog erg lastig, maar we hebben de lerares gevraagd om deze les de volgende dag te herhalen. Vrijdag zullen wij opnieuw een leesles gaan gegeven en gaan we bekijken hoe dit verloopt. Daarna kunnen we een soort planning voor deze groep gaan maken. Het is namelijk heel belangrijk dat deze leerkracht elke dag minstens een half uurtje met de kinderen gaat lezen, zodat de kids deze handeling sneller onder de knie krijgen.

Donderdag
Donderdagmorgen ben ik alleen naar school gegaan. Jannike heeft sinds woensdagmiddag erg last van buikpijn. Freek-Jan heeft Jannike gisteren medicijnen gegeven, maar ze voelde zich nog niet echt beter. Gelukkig is de dokter vandaag een aantal keren langs geweest en heeft ze een sterke antibiotica kuur gekregen, om de pijn rond haar blindedarm te verminderen. Jannike heeft de hele dag op bed gelegen, om hopelijk snel beter te worden.
Ik heb vandaag lesgegeven in Nursery 3. We zijn begonnen met gym. Ik had een aantal spellen voorbereid. We hebben het spel ‘De fruitmand’, aangepast aan het vak gym, gespeeld en daarna puzzelestafette met een pakje speelkaarten. De leraar was blij dat hij eindelijk kon zien waar je een pakje speelkaarten voor kunt gebruiken. Ik heb hem nog niet uitgelegd dat de speelkaarten eigenlijk niet voor gymnastiek gebruikt worden, maar ik kon de kaartspelletjes zo snel even niet in het Engels uitleggen.
Daarna vroeg de leerkracht of ik tijdens de rekenles mijn les met de splitsommen wou herhalen. De vorige keer dat wij dat in deze groep hadden aangeboden, gaf hij in een andere groep les. Ik heb deze sommen herhaald en hem duidelijk laten zien dat de leerlingen die het begrijpen zelfstandig verder kunnen werken en dat ik ondertussen verlengde instructie kon geven aan de kinderen die er veel moeite mee hadden. Ook maakte ik gebruik van concreet materiaal, zodat hij ook kon zien waarom het juist voor deze leerlingen belangrijk is om sommen concreet te maken.
Tijdens de break ben ik even bij Jannike geweest om te controleren hoe het ging. Ze lag er nog niet echt fantastisch bij, dus toen ik weer terug was op school hebben de leraren gezegd dat ik naar huis moest gaan om voor haar te zorgen. Ideaal dat we zo dicht bij school wonen. Vanaf toen heb ik gespeeld voor zuster Clivia, alleen moest ik nog een beetje wennen aan deze taak! Haha

Vrijdagmorgen ging het gelukkig eindelijk iets beter met Jannike. Jannike heeft een deel van de ochtend in bed door gebracht, maar is ook gezellig bij de buren geweest. (De verveling begon toe te slaan)
Ik ben dus weer alleen naar school gegaan. Vandaag ben ik verder gegaan met de leesles van woensdag in Nursery 2. Ik wou eerste weten welke woorden de kinderen nog wisten en daarna ging ik het lezen van deze woorden herhalen. De meeste kinderen konden deze woorden nog lezen, omdat ze het gisteren hadden geoefend. Omdat dit best goed ging, ging ik er een letter aan toevoegen, zodat we weer nieuwe woorden kunnen maken. Ook deze woorden hebben we klassikaal gelezen. Daarna heb ik een dictee afgenomen. Ik wou een dictee afnemen van 10 woorden en dat kinderen moesten die woorden in twee netten rijen schrijven. Marije…Dat is nog een beetje te lastig hoor! Gelukkig zijn bij de meeste kinderen 10 woorden op papier gekomen (helaas bij 4 van de 24 niet) MAAR 6 kinderen hadden alle woorden goed en ongeveer 15 kinderen hadden een mooie voldoende. Daar was ik dan wel weer blij mee. We gaan volgende week gewoon weer verder oefenen.
Na de leesles was mijn inspiratie een beetje op, dus heb ik de les van Mister Shapes in deze klas gedaan. Ook hier was het een groot succes en hebben de kinderen een leuke afsluiting van de dag gehad.
Na schooltijd ben ik gelijk Jannike gaan opzoeken in Toubabokunda. Daar zat ze gelukkig vrolijk in een heerlijke ligstoel. Ook kregen we goed nieuws van onze dokter FJ. Alied en Freek-Jan gingen vanavond gewoon terug naar Nederland en Jannike mocht hier in Gambia blijven!! (Aan deze opties hadden wij zelf nog niet gedacht, maar de bij de buren was het wel ter sprake gekomen)
Aan het einde van de middag hebben wij van de buren afscheid genomen en hebben we lekker een filmpje gekeken.
Gelukkig zijn er hier in Gambia nu een aantal Nederlanders die van Jannike’s blindedarmprobleem op de hoogte zijn en wij hun altijd kunnen bellen in geval van nood. (Dit is echter nog niet nodig hoor, maar het geeft wel een fijn gevoel dat we hier niet alleen zijn)

Zaterdag mochten wij Zwarte Piet spelen voor de Nederlandse kinderen hier in Gambia. Gelukkig voelde Jannike zich weer iets beter en mocht ze van haar privé dokter met mij mee. Dat was voor mij ook wel erg gezellig en ze wou het natuurlijk zelf ook niet missen.
‘s Ochtends hebben we rustig aan gedaan, want we hadden niet echt goed geslapen. Ik heb nog wel het huis kunnen schoonmaken en Jannike heeft rustig de was gedaan.
Om half 3 heeft Maarten ons opgehaald en zijn we richting café Eddies gereden. In het hotel erachter hadden ze een kamer gehuurd, zodat we ons daar konden aankleden en schminken. Tijdens het schminken kregen we veel bekijks van de Gambiaanse werknemers en de kinderen die er waren. Veel begrepen niet wat er aan de hand was en waarom wij ons zwart gingen maken. We begonnen ook in het Gambiaans te praten en sommige Gambianen zeiden dan iets terug… Tja dat verstonden we niet! Hahaha We hebben van te voren wel veel gelachen. Toen we allemaal klaar waren liepen we vanaf het hotel richting Eddies. Daar zaten alle kids al op ons te wachten (ongeveer 15). Sinterklaas nam plaatst op zijn stoel waar hij één voor één de kinderen bij zich riep om een verhaaltje te vertellen en ze cadeautjes te geven. Ondertussen kon ik een beetje rond lopen, irritant en gek doen. Jannike deed mooi rustig aan en gaf alle kinderen een zakje met pepernoten en snoep. Maar jemig wat was het heet…ZWETEN. We voelden de schmink van ons gezicht gaan. Maar de kids maakte dat helemaal niets uit. Een aantal van deze kids gaan naar de Nederlandse school, omdat zij toch voornamelijk Engels spreken. Deze juf had goed de Sinterklaasliedjes geoefend, waardoor de meeste kinderen toch leuk mee konden doen. Na een uurtje was het voorbij en was het tijd om ons weer te veranderen naar Toubabs. Na flink schrobben onder de douche zagen we er weer mooi wit uit. Na afloop kregen we bij Eddies een diner aangeboden en hebben we dat gezellig met Maarten zijn familie gegeten. Rond half 10 hebben ze ons weer terug gebracht naar Madiana en rond 10 uur kwamen we moe maar voldaan terug.

Heerlijk, op zondagmorgen rustig wakker worden zonder enige verplichtingen. Vanmorgen kregen we al gelijk ziekenbezoek van Willemien en Alhagy. Willemien woont ook in Gambia en verblijft nu een weekje in het huis van Freek-Jan en Alied. Zij komt nu gezellig langs en geeft advies aan ons.
We doen vandaag rustig aan, zodat Jannike even weer een beetje kan bijslapen en aansterken. Het gaat wel steeds iets beter, de buikpijn wordt minder, maar ze moet nog wel even rustig aan doen en veel slapen om weer energie te krijgen. Morgen komen José en Michelle hier op vakantie, dus daar willen we ook lekker van kunnen genieten. Ook zijn we deze week voor het laatst op de Roots Nursery School hier in Madiana…. Het afscheid nemen hier komt dichterbij, maar we gaan nog lekker genieten van de laatste week hier!

Tot het volgende verslag!

Liefs Marije Xx

• 08 December 2013 - 15:24

Peter:

Wat mooi te lezen hoe jullie je inzetten voor de kinderen in Gambia. Hopelijk is Jannike weer snel de oude, zodat je de de komende tijd gezamenlijk nog veel werk kunt verzetten.

Groet Peter

• 08 December 2013 - 16:18

Bea Veldhuis:

Hallo Marije.
    Super wat je daar allemaal doet, ik blijf je volgen op facebook. veel succes verder en fijne feestdagen.
    groetjes Bea

• 09 December 2013 - 09:40

Gambiamama:-):

Hoi lievies
    Als 1e Janikke Beterschap doe echt rustig aan! Maar dat komt wel goed vanmiddag 3 zusters Clivia om je heen?!! Mooi geschreven Marije! Het blijft een strijd om de juffies en meesters op 1 lijn te krijgen...Sterkte met het afscheid nemen en succes met de verdere plannen. Ennnn verder genieten met zijn 4tjes xxx Antoinet

• 09 December 2013 - 16:08

Janny Z:

Ooo, wat vervelend, ziek zijn in Afrika is altijd wat onzekerder dan thuis. Maar het gaat goedkomen, jullie zijn zo positief ingesteld!!
    Knap werk leveren jullie daar, ze gaan je missen wanneer je weggaat, dat kan niet anders.
    Hou je taai hè?

gr Janny (bijna vutter)

• 17 December 2013 - 20:57

Antje Poede :

heel mooi verslag hoor positief blijven denken is een goedeinstelling heel goed gedaan meisje en als je dan ook nog ziek word dan voel je je wel alleen he in een ver land groetjes antje