Over de helft, de eerste lessen! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Over de helft, de eerste lessen! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Over de helft, de eerste lessen!

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 November 2011 | Gambia, Kololi

Hoi hoi,

Wat gaat de tijd ontzettend snel. We zijn al weer over de helft. Maar als ik soms terug denk aan bepaalde dagen kan ik me het haast niet meer herinneren of lijkt het al een poosje geleden, toch hebben we nog maar twee weken te gaan.

Woensdag, in de taxi, onderweg naar het hotel hadden Michelle en ik onze lessen voor donderdag al bedacht. Daarom hadden we een vrije middag. Dit hebben we gevuld met o.a. een heel fanatiek potje beachvolleybal. Het was wel ontzettend zweten en erg leuk. (Eindelijk speelden we volgens de regels en heeft mijn team wederom gewonnen:P, dat kan natuurlijk aan mijn volleybal kunsten liggen….) ’s Avonds hebben we onze lessen voorbereid. Aangezien er geen kopieerapparaat is in deze omgeving hebben Michelle en ik 20 werkbladen gemaakt met schrijf oefeningen erop. Dat hoort bij het lesgeven in Gambia en daar moet je als Nederlandse juf wel rekening mee houden. Daarna zijn we gaan slapen en hebben Jannike en ik weer iets te lang gepraat. Weer een iets te kort nachtje.

Donderdag gingen we voor het eerst lesgeven, maar eerst stond er een schoolbezoek op het programma. We gingen naar de New Life school waar Ben ook werkt. Wij hadden ook twee gasten meegenomen, een Nederlands koppel uit het hotel. We hadden al een dependance van de New Life school gezien en ook deze school zag er ook goed uit. Het was een ontzettend grote school, van de nursery school (kleuterschool) tot aan de secundairy school (middelbare school). We hebben in alle klassen een kijkje genomen en leraren ontmoet. Toen we wegliepen riep de directrice mij, ik dacht gelijk: Heb ik iets fout gedaan? Ze vertelde mij dat ze nog een leuke ‘lange’ leerkracht voor mij in de aanbieding had. Hij paste daarom perfect bij mij en ze gingen hem gelijk even roepen. Die jongen kwamen speciaal daarvoor uit zijn klas. We hebben even snel kennis gemaakt en toen zei ik gauw dat de anderen op mij stonden te wachten. Aan aandacht komen we hier niet te kort:P….
Op de terugweg hebben we nog even snel in een openlucht theater gekeken.
Toen we aankwamen op de Mari Rita’s school was het nog pauze. Michelle en ik hebben dus snel even ons voorbereid en konden we beginnen met het lesgeven. Ik startte met de schrijfles. Ik ging op dezelfde manier de schrijfletter A en B aanleren als hoe we dat in groep 3 in Nederland doen. Het ging best goed en het viel ons niet tegen. We hadden de lat gelukkig niet hoog gelegd. Sommige kinderen konden al best goed schrijven, anderen konden amper een potlood vasthouden. Doordat we met z’n tweeën waren, konden we de kinderen goed begeleiden. Als afsluiting gingen we nog samen een boek voorlezen. Het was een erg leuke geslaagde dag. ’s Avonds hebben we gegeten, zonder de zieke Jannike, en hebben we de lessen voor de volgende dag voorbereid.

Vrijdag hadden we een druk programma. Jannike ging niet mee naar school en daarom heeft Jose samen met Michelle en mij lesgegeven. Dit was wel een luxepositie, drie leraressen op 12 kinderen. Ik heb de dag geopend, Jose ging een kleurenactiviteit doen en Michelle een rekenspelletje. Daarna hebben we gewerkt in drie hoeken, tekenhoek, bouwhoek en een spelletjeshoek. We hebben de kinderen extra veel kunnen begeleiden door de matige opkomst (de meeste kinderen hebben zichzelf een weekje vrij gegeven i.v.m. het Tobaski feest) en we hebben elkaar goed aangevuld tijdens het lesgeven. ’s Middags zouden we Marie zwemles gaan geven, dat ging helaas niet door, dus zijn we met z’n alleen naar het zwembad in het hotel gegaan. Aan het eind van de middag stond er een meeting gepland met een groep jonge studenten. We hebben verteld wat we hier in Gambia aan het doen zijn en er was ruimte om vragen te stellen. De pabo-studenten uit Gambia wouden wel met ons samenwerken, maar helaas hebben we daar in deze komende twee weken geen tijd meer voor.
Daarna zijn we snel gaan eten, want we werden om half 10 opgehaald door Marie en Ben. In het hotel naast ons traden verschillende kerkkoren op. Daar wouden ze graag met ons heen. In de zaal kwamen we ook nog andere bedenken tegen o.a. leerkrachten van de school en de voorzitter van de CCLK Richard Mendy. De vrouw van Richard is vandaag ook bevallen van hun derde dochter, op een wel heel bijzondere datum 11-11-11. Aankomende vrijdag zijn we uitgenodigd voor het kraamfeest. Hier informatie voor de mensen die geen idee hebben wat de CCLK is. De CCLK is een christelijke community in de wijk waar wij lesgeven die zich o.a. bezig houdt met het sponsoren van kinderen en ze zorgen ervoor dat kinderen naar school kunnen. Wij gaan ook lesgeven op de CCLK school. De nieuwe CCLK school is nog in aanbouw. Zie voor meer informatie over de CCLK op www.cclk.org
Het was een erg swingende en gezellige avond. Rond twee uur waren we weer op onze kamer en erg moe van de drukke dag.

Zaterdagmorgen hebben we toch maar weer de wekker gezet om kwart over 9 om het ontbijt niet te missen. Uitslapen doen we hier niet aan… We hebben daarna genoten van de vrije ochtend aan het zwembad en rond half 3 hebben we afscheid genomen van onze Gambiaanse ouders, Rob en Antoinet. Zij waren tegelijk met ons aangekomen en we hebben elke dag even gezellig een praatje gemaakt. Van hun hebben we ook nog een emmer en een waslijn gekregen, zodat we onze kleren nog beter schoon kunnen maken (eindelijk een lege wasbak) en een extra waslijn omdat we anders de was niet kunnen drogen (hoeven we ons niet meer de ‘Wasdag’ te houden:P). Jemig wat een was elke dag…. Na het afscheid zijn we wat gaan eten en hebben we even wat slaap ingehaald.
Zaterdagavond zijn we met Ben, Charles en Marie en een Engelse jongen uit het hotel uitgeweest naar een andere club. Ook dit was weer erg gezellig.

Vanmorgen hebben we toch maar weer de wekker gezet om 9 uur, omdat we wilden ontbijten. We zouden laat gaan lunchen omdat we waren uitgenodigd voor een vergadering van de CCLK. Na het ontbijt ben ik even weer mijn bed ingekropen, want echt fit ben ik de laatste dagen niet. Ook ik krijg te maken met buikgriep verschijnselen… Om iets voor 1 waren we aangekomen in de compound waar de vergadering plaatst vond. We werden welkom geheten en we hebben ons zelf voorgesteld. Een aantal leden kennen wij natuurlijk al. Wij hebben vragen gesteld en we hebben vragen beantwoord. Om 2 uur stond Modou weer klaar om ons op te halen. De vergadering zou ongeveer tot 5 uur duren, maar dat vonden wij een beetje te veel van het goede, we wilden eigenlijk vandaag voor school aan de slag. Na de lunch hebben we een snelle duik genomen, echt zon was er niet meer en ik had het zelfs koud. We zijn naar de kamer gegaan en daar heb ik in alle rust verslagen getypt.

Morgen gaan Michelle en ik voor het eerst een bezoek brengen aan de CCLK school. Ik ben ontzettend benieuwd hoe er op die school wordt lesgegeven en of er verschillen zijn tussen beide scholen. Dinsdag starten we op die school met lesgeven.

Dit was het voor deze keer!

Liefs Xx Marije

  • 14 November 2011 - 06:57

    Agnita:

    Heej Marije,

    Jij ook al weer een lang verhaal!
    Wat leuk om te horen dat in Gambia ook lange jongens/mannen te vinden zijn. Maar die zijn er ook wel in Nederland hoor, dus doe maar niet! Hahah! :) We willen je namelijk gewoon in Nederland houden.
    Leuk dat de schrijfles die je met Mich deed zo goed ging. Het lijkt me wel lastig om het zo in het Engels uit te leggen dat die kleintjes het ook snappen!

    Nog maar twee week en dan is jullie avontuur al weer voorbij, dus heel veel plezier nog!

    Dikke kus!

  • 14 November 2011 - 09:55

    Janny:

    Hoi Marije

    Je verslag weer gelezen en de mooie foto's bekeken.
    Had gisteravond op skype al de meeste dingen van je gehoord, maar als je dan de foto's ziet kun je er een voorstelling bij maken.
    Nou ga nog maar lekker genieten van het mooie weer daar het is hier ontzettend koud,vorst en mist.
    Heb je dubbele winterdekens al klaar liggen want wat zul je het starks koud hebben bbbrrrrrrrr
    We horen van je hoe vandaag de lessen zijn gegaan.

    Veel plezier liefs pap en mam x x x

  • 14 November 2011 - 11:08

    Ria Eding:

    hoi marije, heb weer aandachting jouw verhaal gelezen. Je krijgt zo een goed beeld van wat jullie allemaal doen, zeker met die foto's erbij. Geniet ernog maar van voordat je t weet zit je weer in Odoorn (en het is hier erg brrrrrr momenteel)
    Groet Ria

  • 14 November 2011 - 11:50

    Janny:

    Hoi Marije

    Angelique heeft net weer nieuwe foto's geplaatst van Sam
    Ziet er prachtig uit,maar gauw ff kijken als je tijd hebt.

    Liefs Janny x x x

  • 14 November 2011 - 12:55

    Milja:

    Hey Marije, Michelle, Jannike en Jose,

    Ik lees steeds even de verslagen van jullie! Fijn om te lezen dat alles goed gaat! Hier in Nederland gaat het normale leven heel snel weer verder. Begin Gambia nu al te missen.
    Ik wens jullie nog veel succes de laatste weken, gaat echt snel he..
    Geniet er nog maar even extra van!

    Groetjes Milja

    ps: Beterschap voor Jannike, hoop dat alles weer beter gaat

  • 14 November 2011 - 12:56

    Milja:

    Trouwens dat kleurtje van jullie komt wel goed!
    Ziet er al lekker bruin uit!

    xx

  • 14 November 2011 - 15:56

    Peter:

    Hallo Marije
    Grappig te lezen dat je niet aan uitslapen toe komt. Dat zou ook zonde zijn, toch ? Op de foto's zie ik dat jullie stralen. Mooi om te zien. Veel succes met de verdere lessen.
    groet Peter

  • 15 November 2011 - 17:12

    Janny En Oma Toy:

    Hoi Marije

    Oma heeft vanmiddag je verslag gelezen en je mooie foto' bekeken.
    Ze vind het geweldig wat jullie allemaal beleven.
    Je moet van haar ook ff de groetjes aan de andere dames doen.

    Marieke is vanmiddag bevallen van een zoontje Sil.
    Ze mogen vanavond al naar huis,ik ga daar morgenvroeg beginnen te kramen.

    Heb je dikke sjaal al klaar liggen hoor ha ha

    Veel liefs van ons en oma Toy x x x

  • 15 November 2011 - 20:29

    Janny Zwart:

    voor je het wet sta je weer in mijn groep les te geven. Je neemt vast weer ervaring genoeg mee naar huis om het in ons systeem te gebruiken of juist niet.
    We kijken al naar je uit!!!

    Tot gauw.

  • 18 November 2011 - 12:51

    Kim Buiter:

    hee marije
    alles goed.
    bedankt voor het leuke kaartje!!!
    veel plezier nog! xxxxxjes kim en groetjes van de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 11 Juni 2011
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 32244

Voorgaande reizen:

03 November 2013 - 22 Februari 2013

Mijn tweede reis naar Gambia

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Mijn eerste reis naar Gambia

Landen bezocht: