Op kraamvisite in Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Op kraamvisite in Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Op kraamvisite in Gambia

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

20 November 2011 | Gambia, Kololi

Hallo Allemaal,

Na een drukke week heb ik dit weekend tijd gemaakt om weer een verslag te typen. De laatste week is voor ons begonnen en daarom proberen we nog zoveel mogelijk te genieten. Helaas zijn er volgende week verkiezingen in het land, waardoor de scholen een paar dagen gesloten zijn. Dat betekend voor ons een paar dagen weer niet lesgeven en daar balen we best wel van. We proberen nog zoveel mogelijke nuttige lessen te geven deze week.

Maandag was onze eerste echte dag op de CCLK school. Michelle zou met mij mee gaan naar de CCLK school, maar zij was in het hotel gebleven omdat ze al een paar dagen niet fit was. Jannike en Jose hadden ook nog niet op de CCLK gekeken, dus zij zijn met mij mee gegaan. Toen wij het schoolplein op liepen, kwamen gelijk alle kinderen op ons afstormen en we hadden echt aan elke vinger 1 kind. Mijn tas werd zelfs gedragen.
We zijn begonnen te kijken in de Primary klas. (in Nederland groep 3) We hebben goed geobserveerd en aan de hand van deze observatie hebben wij lessen bedacht, zodat we de lerares kunnen laten zien hoe je in een klas rekening kunt houden met niveauverschillen.
In de pauze hebben we vragen gesteld en gezellig gepraat. Ook heb ik gevoetbald met de kinderen, dat was echt even zweten in die hete zon.
Na de pauze zijn we in de Nursery klas gaan kijken. Ook in deze klas hebben we grote niveauverschillen gezien. Alle kinderen, van 3 tot 7 jaar, waren de hele ochtend bezig met het opdreunen van ongeveer 20 woorden. We hebben dus veel verschillen gezien. Niet alleen tussen een kleuterschool in Nederland, maar ook tussen de Nursery scholen in Gambia.
Maandagmiddag zijn we na het eten met elkaar naar een marktje geweest aan het eind van de strip. Een aparte ervaring vond ik dat, want de mensen probeerden je echt overal naar binnen te lokken. We hebben met ons vieren een armbandje gekocht, ter herinnering aan dit avontuur en aan onze vriendschap.
’ s Avonds hebben we gegeten bij een Chinees. Lekker gegeten, maar door een te goed werkende airco ben ik wel verkleumd, ik had het echt koud en ik heb vanaf toen last van hoestbuien… Toen we in het hotel aangekomen waren hebben we de lessen nog voorbereid, werkenbladen gemaakt en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag zijn Michelle en ik met ontzettend veel zin zijn we naar de CCLK gebracht voor onze eerste lesdag op deze school. We hadden een programma gemaakt tot aan de pauze. Michelle is begonnen om de dag te openen en ik heb daarna een rekenles gegeven. Ik heb de kinderen geleerd hoe je plussommen kunt maken aan de hand van een bus, de bussommen uit groep 3 in Nederland. De kinderen snapten goed de bedoeling en ik had een extra werkblad gemaakt voor de snelle rekenaars. Er was dus geen één leerling die zich heeft verveeld. Ik heb de lerares duidelijk proberen te maken dat je moet differentiëren en op hoe zo’n simpele manier je dit kunt toepassen. Na de rekenles heeft Michelle de kinderen liedjes aangeleerd. Als tijdopvulling hebben we een dramaspelletje gedaan. De kinderen moesten dieren uitbeelden. Na de pauze hebben we nog geobserveerd in de klas van Tina, want Michelle had haar nog niet zien lesgeven.
Na de lunch zijn we snel even wezen zwemmen en rond 4 uur hebben we ons klaargemaakt. We hadden om 5 uur afgesproken bij de compound van Richard waar al onze dozen lagen opgeslagen. Tijdens de vergadering zondag wouden wij graag weten wat er met die dozen ging gebeuren en we wouden nog wat materialen gebruiken. Toen iedereen aanwezig was kon het sjouwen beginnen. We hebben eerst alle dozen eruit gehaald en gescheiden. Kleding en schoolmaterialen aan 1 kant. Daarna hebben wij de dozen verdeeld voor de Mari Rita’s school, de CCLK school en dozen voor andere scholen. Woensdag gaat Niels met Ben scholen bij langs die wij al eerder hebben bezocht. Deze scholen geven ze dan dozen met schoolmaterialen en speelgoed. Zaterdag gaan we een aantal dozen met kleren naar het kraamziekenhuis brengen.

Woensdag hebben we de rollen omgedraaid en Michelle ging rekenen geven. Onze samenwerking verloopt erg goed, dus we hebben weinig tijd nodig om alles voor te bereiden. Michelle heeft vandaag de bus plussommen herhaald en de minsommen geïntroduceerd. Daarna ging ze met de kinderen buiten spelletjes doen. Ik ging ondertussen de leesles voorbereiden. Ik wou kijken of de kinderen woordjes konden lezen, want er worden wel veel woorden in de kinderen gestampt, maar of ze daar werkelijk kunnen lezen…. Daar ben ik dus vandaag achter gekomen en het antwoord is: Nee. Ik ben met twee letter worden gestart en dat konden de meeste kinderen niet lezen. Ik heb de kinderen daarna verschillende woordjes en zinnetjes leren lezen. Ik heb de kinderen dit aangeleerd zoals we dat in Nederland ook gewend zijn, woordjes hakken en plakken. De kinderen vonden het erg leuk en ze kwamen erachter dat ze nog meer woorden in de klas zelf konden lezen. (Op de muren staan veel woorden geschilderd.)
Na het lezen hebben we de kinderen in hoeken laten werken. We hadden een groepje waar de kinderen samen met mij dieren gingen vouwen. Zelfs de lerares hebben wij leren vouwen, dat vond ze erg leuk. Michelle ging met een groep memory spelen. Verder was er een bouwhoek en in een hoek konden de kinderen verven. We vonden het een super leuke dag en we hebben er tot nu toe een goed gevoel over.

Donderdag stond een bezoek naar de universiteit op het programma. Samen met Ben en Marie zijn we naar de universiteit geweest. Eerst hebben we de directeur gesproken. Hij heeft ons veel verteld over de school. Daarna hebben we een gesprek gevoerd met verschillende instrumenten. Wij hebben vragen aan hun gesteld en zij aan ons. We hebben weer wat extra informatie gekregen over het onderwijs in Gambia. ’s Middags hebben we gezamenlijk ergens geluncht. Daarna hebben we lekker gezwommen en we zijn voor school bezig geweest. De lessen voor vrijdag hebben we met z’n allen voorbereid.

Vrijdag hebben Michelle en ik eerst lesgegeven in de Nursery klas van de CCLK. Dit viel ons toch een beetje tegen. Ruim 30 kinderen, twee verschillende klassen in een klas en kinderen die de Engelse taal nog niet goed beheersen. Gelukkig kregen we wel hulp van de andere leerkrachten en zij gingen de meeste dingen vertalen. Leg een kind maar eens uit hoe hij een huisje moet vouwen, terwijl hij er niets van snapt…. We hebben nog een boek voorgelezen en toen was het voor ons tijd om naar de Marie Rita’s school te lopen. Vanaf daar gingen we met een aantal mensen op kraamvisite bij Richard en zijn vrouw. De baby is een week geleden geboren en het is gebruikelijk dat de baby na een week haar naam krijgt. Wij mochten dus aanwezig zijn bij de naamceremonie. Dat was een hele leuke belevenis. Halverwege de middag zijn we naar huis gegaan en omdat we dus niet mee konden eten, werd er speciaal eten naar het hotel gebracht. Super lief en het was nog lekker ook. Heerlijke kip met rijst. We hadden niet genoeg gegeten om de hele avond mee door te komen, dus zijn we toch nog uit eten geweest. Na het eten zijn we gelijk gaan slapen. Ik heb wel het geluk dat ik hier heerlijk kan slapen en ook heel snel gaan bij mij de oogjes dicht:P….

Zaterdag zijn we eerst met Marie naar de compound van Richard gereden om dozen op te halen. Deze dozen hebben we naar het kraamziekenhuis in Brikama gebracht. Ze waren ontzettend blij met de dozen. Na 5 minuten zijn we weer in de taxi gestapt en heeft Modou ons weer naar het hotel gereden. In de middag zijn we een stukje over het strand gelopen. Onderweg hebben we bij een kraampje heerlijk genoten van vers fruit, nog geen gebrek aan vitamines.
Gisteravond zijn we voor de laatste keer uitgeweest naar Duplex. Dat was weer erg gezellig! Leuke muziek en lekker gedanst.

We zijn nu echt begonnen aan de laatste week. De tijd gaat ontzettend snel en ik wil nog niet naar huis! Ik ga nog even lekker genieten van het leven hier in Gambia.

Liefs Xx Marije

• 20 November 2011 - 19:12

Fam. Hegen:

Hey Marije,
    Hoe gaat het daar? Zo te zien heb je het erg naar je zin. Leuke verhalen en mooie foto's!

Wat gaat het toch snel, deze week is alweer de laatste week. We hopen dat je het nog erg naar je zin hebt. Geniet van het laatste weekje.

Groetjes,
    Fam. Hegen

• 20 November 2011 - 19:18

Janny Zwart:

Hoi Marije, wat goed van je dat hakken en plakken, fijn dat je je kennis kunt overbrengen. En nu maar hopen dat ze er iets mee gaan doen.
    Hé, al weer de laatste week, tot gauw meid!! De laatste loodjes zijn geloof ik niet zwaar, want je geniet ervan.

• 20 November 2011 - 21:06

Marijke:

Hoi Marije,

Oh jee je laatste week is aangebroken, wat gaat de tijd toch snel. Je komt met veel verhalen en ervaringen rijker terug.
    En je krijgt een dikke knuffel van je 2 'lieve' buurjongetjes.
    Tot gauw, maar de komende paar dagen GENIETEN!!!

• 21 November 2011 - 09:05

Peter:

dag Marije
    Prima indrukken van de gegeven lessen. Inderdaad jammer dat je niet meer kunt geven, maar in plaats daar van kun je andere interessante dingen doen.
    Inderdaad de laatste week. Geniet er nog even van en tot ziens.
    groet Peter

• 21 November 2011 - 10:39

Anneke Vedder:

Hoi Marije,
    Nog even een berichtje vanuit het koude en mistige nederland, geniet nog maar even van de warmte daar.
    Maar dit is vast geen probleem als we je verslagen zo lezen, straks thuis heb je vast nog een heel hoop te vertellen en is het met de rust in huize Buiter weer gebeurd.
    Marije geniet nog even en een goede terug reis.
    Groetjes, Roelof,Anneke,Michiel en Marcel.

• 21 November 2011 - 10:52

Sanne :

hoi Marije,

ook jou verhaal heb ik weer met plezier gelezen. Komen bij mij weer allemaal herinneringen naar boven! wel jammer dat ik dat fruit op het strand heb gemist hahaha.. veel plezier nog deze laatste week! tot snel..

groetjes Sanne

• 21 November 2011 - 17:33

Bert En Janny:

Hoi meisie

Wat weer een prachtig verhaal en belevenissen,we worden wel steeds nieuwgieriger hoe het er daar allemaal uit ziet.
    maar door je foto's krijgen we wel al een klein beeld daarvan.
    En wie weet mis gaan we er een keertje kijken ha ha
    Geniet er nog maar ff goed van deze week.

Liefs je pap en mam x x x

Doe je ook ff de groetjes aan Niels,Jannike,Michelle en Jose

• 21 November 2011 - 19:42

Mathilda Hendriks:

Hi Marije,

Zo wat een stoere ervaring doe je daar op in Gambia zeg! Leuk man. Wens je nog veel plezier je laatste week daar en ik hoor de verhalen nog wel 'live' van je moeder straks!

Greetings Mathilda

• 21 November 2011 - 21:42

Janny:

Hoi Marije

Er zijn vandaag weer nieuwe foto's van Sam geplaatst.
    Hij staat aan de linkerkant,kijk maar snel ff.

Doei doei