De allerlaatste week - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu De allerlaatste week - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

De allerlaatste week

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 November 2011 | Gambia, Kololi

Hoi hoi,

Hier mijn laatste verslag vanuit Gambia.

Het is echt een vreemd gevoel dat er nu al een eind aan dit avontuur komt, maar toch is het ook wel weer lekker om naar huis te gaan. Nog een paar dagen en dan moeten we echt afscheid nemen, maar voor mijn gevoel zijn we er de hele week al mee bezig.
Ik zal nog een paar hoogtepunten beschrijven van de laatste week.

Zondag zijn we gaan Quad rijden, echt een super leuke ervaring. We hadden twee Quads gehuurd, waar we om en om op gingen rijden. Het was de bedoeling om langs het strand te gaan rijden, maar het was helaas vloed waardoor er geen ruimte was op het strand om te rijden. Gelukkig was het voetbalveld (een zandvlakte) vrij, waar we heerlijk op hebben gereden. Jannike, de enige in ons midden zonder rijbewijs, scheurde weg op de Quad weg als een malle. Echt een talentje volgens ons. Het was erg gezellig en leuk om te doen.

Maandagmorgen hebben Michelle en ik nog lesgegeven. We hebben verschillende lessen herhaald van vorige week. Zo heeft Michelle met de kinderen de bussommen (plus en min door elkaar) geoefend en ik heb weer met de kinderen gelezen. Het lezen van woorden vinden de kinderen nog erg moeilijk, dus we hebben de leerkracht alle materialen laten houden, zodat ze het misschien nog vaker kan herhalen. We hebben nog wat spelletjes gedaan tot aan de pauze.

In de pauze waren Jose, Jannike en Niels naar de CCLK gekomen om de petten van Milja uit te delen. Op maandag zouden de meeste kinderen nog aanwezig zijn want i.v.m. de verkiezingen gaan sommige kinderen niet naar school. Daarom hebben we besloten om de petten vandaag al uit te delen. De kinderen waren erg blij met de pet en als afsluiting hebben we alle kinderen en de leerkrachten op de foto gezet. Daarna zijn we naar de Mari Rita’s school gegaan. Ook daar hebben we de petten uitgedeeld en zijn we met z’n allen op de foto geweest. We hebben daar gewacht tot Modou ons kwam halen. Ondertussen heeft een jongentje heerlijk geslapen bij Michelle en mij op schoot. Het was een beetje lastig om hem wakker te maken, want als hij zijn ogen open deed, sliep hij gelijk weer. We hebben hem maar op de grond gezet en zijn met hem gaan lopen. Toen kon hij eindelijk met zijn zusje naar huis en wij de taxi in. We zijn namelijk met z’n vieren en Modou naar de Crocodile Pool geweest. Modou heeft ons in het museum wat dingen verteld over de geschiedenis van Gambia en daarna zijn we met de krokodillen op de foto geweest. Een gids heeft ons nog even rondgeleid langs de pool en toen zijn we weer naar het hotel gereden.

Dinsdag hebben Michelle en ik allerlei kringactiviteiten laten zien. Er wordt hier weinig in de kring gewerkt en omdat deze klas maar uit 13 leerlingen bestaat, is het heel gemakkelijk om een kring te maken. We wouden er ook een leuke dag van maken, omdat het voor ons de laatste keer lesgeven was.
We zijn begonnen met muziek. We hebben de kinderen de liedjes laten herhalen die wij ze aangeleerd hebben, maar ze gingen ook verschillende liedjes speciaal voor ons zingen. Echt super leuk! Ook hebben we de kinderen nog een nieuw liedjes aan geleerd. Daarna hebben we verschillende reken- , taal-, en bewegingsactiviteiten in de kring gedaan. De lerares was hier heel enthousiast over en de kinderen vonden de spelletjes heel erg leuk.
In de pauze ben ik met Michelle naar de Mari Rita’s school gelopen. Ik ben nog even met het meisje op de foto gegaan die ik ga sponsoren. Ook gingen een aantal kinderen twee afscheidsliedjes voor ons zingen. Ze hielden ook allemaal een papiertje in de lucht waar verschillende teksten op stonden. Dat was zo mooi om te zien, dat ik het zelfs niet droog kon houden. Afscheid nemen blijft altijd moeilijk…
Maar goed we hadden geen tijd meer om er langer bij stil te gaan staan, want we moesten snel weer terug naar de CCLK om nog les te geven. Na de pauze hebben de kinderen in verschillende hoeken gewerkt. We hadden een leeshoek, een hoek waar ze op behang een lichaam moesten tekenen, in een hoek moesten ze hun emotie tekenen in een smiley en in de laatste hoek moesten de kinderen de eerste letter van hun naam tekenen en versieren. Als afsluiting heb ik alle kinderen een ballon gegeven. Ook hier hebben ze lekker mee gespeeld, foto’s gemaakt en toen hebben we alle kinderen uitgezwaaid. Dit was de laatste dag op school. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn de kinderen vrij, omdat er donderdag verkiezingen zijn.
’ s Avonds zijn we vroeg gaan slapen, want mijn wekker stond op half 6.

Half 6 ging de wekker. Tijd om op te staan, want er staat ons een leuke dag te wachten. Met Jannike en Jose ben ik naar een Wild Life Park in Senegal geweest. Samen met een jongen uit het hotel, ook een Modou, hebben we de hele dag doorgebracht. Alles was goed geregeld en het was erg gezellig. Op de heenweg hebben we alleen ontzettend lang op de veerboot gezeten. Op zich niet zo’n probleem, maar om 7 uur ’s ochtends was het nog best koud. Ik was gewoon verkleumd, tja ik ben al zo gewend aan het warme weer hier. Er staat ons dus zaterdagnacht op Schiphol nog een hele verrassing te wachten!
Eenmaal in Barra aangekomen stond de taxi al op ons te wachten. Hier ontstond al het eerste conflict. We wilden lolly’s kopen voor de kinderen, maar het werd ons aan alle kanten aangeboden. Toen we twee zakken van een jongen wouden kopen, werd onze taxichauffeur heel boos, want hij wou dat ook aan ons verkopen. Gelukkig heeft Modou het goed voor ons opgelost en bij beide een zak gekocht. Daarna kon de rit naar het park beginnen. Dit deel van Gambia is toch een stukje armoediger. Zo zien de mensen hier ook niet veel blanke mensen. Onderweg voelden we ons net een Koningin, naar alle kinderen hebben we gezwaaid.
Bij het park aangekomen hebben we een kleine stop gehouden en daarna zijn we samen met een gids het park in geweest. We waren nog maar net onderweg of de gids had een giraffe gespot. De taxichauffeur werd er snel heen gestuurd en we waren nog net op tijd. Het was een mama giraffe samen met haar baby. De baby giraffe was nog maar twee dagen uit. De gids vertelde ons dat wij ontzettend geluk hadden, want wij waren de eerste bezoekers. Als het een meisje is, krijgt ze een van ons namen. Hij moest nog even wat telefoontjes plegen en daarna konden we verder. We hebben o.a. neushoorns, wilde zwijnen, antilopen, zebra’s, struisvogels en schildpadden zien. We hebben zelfs een aapje gevoerd. Nadat we helemaal klaar waren heeft Modou voor ons een heerlijk broodjes gezond gemaakt en konden we met een goed gevulde maag beginnen aan de terugweg. Onderweg zijn we nog in een dorpje gestopt om daar snoepjes en ballonnen uit te delen. Dit was eerst een ellende, want er werd geduwd, geslagen etc. Toen gingen Modou en de taxichauffeur de boel organiseren en moesten de kinderen (ook ouderen) in een lange rij gaan staan. We hebben zo iedereen iets kunnen geven. De terugweg verliep een stuk vlotter en aan het eind van de middag waren wel veilig en voldaan aangekomen in het hotel. Het was een super leuke dag!

Vandaag hebben we een vrije dag, er wordt overal volop gestemd (op de President). Wij hebben gekeken hoe de gieren in ons hotel werden gevoerd en verder hebben we de hele middag aan het zwembad gelegen, om toch nog een beetje bruiner te worden. We hebben als lunch lekker gegeten bij de fruitvrouwtjes. Heerlijk die vitaminen.

Morgen gaan we naar de Mari Rita’s school waar we afscheid gaan nemen van de mensen van de CCLK. Zaterdag is het tijd om de koffers te pakken en zaterdagnacht rond 2 uur zullen we arriveren op Schiphol. Ik heb echt ontzettend genoten van de reis en ik ga nog even genieten van de aller, aller laatste dagen.
Tot snel!

Liefs Xx Marije

• 25 November 2011 - 08:31

Janny:

Goede reis terug, doe wel je korte broek uit want het is hiet koud!!! Ze staan vast wel met je winterjas klaar om je welkom te heten.

groetjes Janny

• 25 November 2011 - 08:32

Milja:

Hey Allemaal

Leuke verslagen weer!
    Wat gaat de tijd snel ofniet morgen zijn jullie alweer terug. De dingen die jullie beschrijven zijn echt heel herkenbaar!
    Ook super leuk van de petjes haha al zijn sommigen wel een beetje te groot
    Geniet van de laatste dag, want je zit zo weer in de kou!

Xx Milja

• 25 November 2011 - 10:50

Britt:

Hey..!

Net wat Milja al zegt, de verhalen van jullie zijn erg herkenbaar.. Zoals bijvoorbeeld het Senegal verhaal..

Wel aparte nijlpaarden op die foto van je :P Hahahahaha

Geniet nog even van de laatste 2 dagen en doe iedereen de groeten van me!
    Tot volgende week..

Liefs Britt

• 25 November 2011 - 16:49

Edwin:

die nijlpaarden op de foto noemen we in nederland neushoorn's juf marije ;)

• 26 November 2011 - 17:39

Peter:

dag Marije
    Ik wens jullie allen een prima thuisreis en tot gauw.
    groet Peter

• 27 November 2011 - 22:15

Hinriette:

Hoi Marije,

Ik zag op hyves een andere profielfoto, en via jouw hyves kwam ik hier. Ik heb je belevenissen gelezen. Wat een ervaring.
    Geniet nog even van je laatste daagjes daar.
    Ik wens je nog veel plezier en alvast een goede terugreis.
    Groetjes