Gambia, the smiling coast of Afrika!!!!! - Reisverslag uit Odoorn, Nederland van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Gambia, the smiling coast of Afrika!!!!! - Reisverslag uit Odoorn, Nederland van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Gambia, the smiling coast of Afrika!!!!!

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

30 November 2011 | Nederland, Odoorn

Hallo Allemaal,

Hier komt mijn laatste verslag van mijn geweldige reis!

Ik was gebleven bij donderdag. Donderdag werd in het hele land gestemd, wij hebben daar verder niets van meegekregen. We hebben vandaag de laatste souvenirs gehaald en nog lekker genoten van de dag. ’s Avonds zijn we nog als afsluiting met onze taxichauffeur Modou wezen eten. We hebben een gezellige avond gehad.

Vrijdagmorgen gingen we afscheid nemen van de mensen van de CCLK. Toen iedereen aanwezig was konden we beginnen. Maar voordat iedereen zijn zegje zou gaan doen, hebben Jannike, Michelle, Jose en ik een lied gezongen voor iedereen, Sweet Goodbye. Na veel repeteren viel het ons niet tegen. We hebben alle emoties kunnen onderdrukken en goed gezongen, vooral mijn medezangers ;)! Na het liedje ging iedereen vertellen wat ze van onze komst vonden. Iedereen vond het super dat wij ons zo goed hebben ingezet voor de scholen en ze bedankten ons heel erg dat wij naar Gambia waren gekomen! Daarna hebben wij hun ook bedankt voor de goede zorgen, dat we ons welkom voelden en dat we door deze mensen ontzettend veel van het land en de cultuur hebben gezien. We kregen ook allemaal nog cadeautjes mee naar huis. Super lief! Daarna hebben we nog wat laatste foto’s gemaakt en was het tijd om van sommige mensen afscheid te nemen.
Gelijk daarna ben ik samen met Jannike en Michelle naar het huis van Marie gegaan. Marie ging vlechtjes in hun haren maken. Ze vroeg of ik het ook leuk vond om mee te gaan en dat vond ik wel gezellig. Marie was begonnen met Michelle en later kwamen nog twee meiden om het haar van Jannike in te vlechten. Ik was er voor de morele steun. Ook heb ik heerlijk op de bank een boek gelezen. Dat heb ik gemist, op de bank liggen hahaha. Het zusje van Marie heeft ondertussen heerlijk eten voor ons gemaakt, rijst met saté en als toetje zoete watermeloen. Dat vonden we allemaal erg lekker. Na het eten werd er weer verder gevlochten en heb ik geholpen met de afwas. Ik heb mezelf dus nog nuttig gemaakt ook!
Modou heeft ons aan het eind van de middag weer naar het hotel gebracht. Daar hebben we gewacht op Richard. Hij kwam naar het hotel om afscheid te nemen. We hebben gezellig wat gedronken en nog het een en ander geëvalueerd.
’s Avonds zijn we voor de allerlaatste keer uit eten geweest. Zelfs daar heb ik nog even goed van genoten. Toen we terug kwamen in het hotel zijn we allemaal begonnen om onze koffers in te pakken. Daarna hebben we nog met elkaar iets gedronken en zijn we gaan slapen.

Zaterdagmorgen hebben we toch de wekker gezet om tegen 9 uur te gaan ontbijten. Na het ontbijt zijn Michelle en Jose nog gaan winkelen en hebben Jannike en ik nog een poging gedaan om nog bruiner te worden bij het zwembad. We hebben met iedereen afscheid genomen van het personeel en daarna was het tijd om ons klaar te gaan maken. Wat een raar gevoel, een lege kamer achterlaten waar we toch een maand in hebben gelogeerd... We hebben met z’n vijven nog lekker geluncht op de strip, de laatste boodschappen gehaald en toen kon het wachten en afscheid nemen beginnen. Onze Gambiaanse vrienden waren naar het hotel gekomen om afscheid te nemen. Dit was best wel lastig, we hebben een super tijd gehad met elkaar. Toch denk ik dat ik hier nog wel een keer weer terug kom. Dan kan ik iedereen weer ontmoeten.
Vanaf toen verliep de terugreis erg vlot. We hoefden niet lang te wachten en we zaten op tijd in het vliegtuig. Gelukkig viel ook het vliegen mee, want een uur eerder dan gepland kwamen wij aan op Schiphol.
Op Schiphol stonden mijn ouders, oma en de familie van iedereen te wachten. Ook Karel onze leraar was komen om ons te verwelkomen in Nederland. Van mama kregen we allemaal nog een mooie roos. Super leuk om iedereen weer te zien.
Zondag kwam gelijk de hele familie een borrel drinken, zodat ik gelijk al mijn verhalen met iedereen kon delen. Ook heb ik de film en foto’s laten zien.

Ik ben inmiddels al weer een paar dagen in Nederland. Ik ben al weer gewend aan het drukke leven, want alles staat al weer vol gepland. Aan het koude weer kan ik nog steeds niet wennen. Maar het is toch ook wel weer fijn om weer thuis te zijn.
Ik denk nog vaak terug aan de tijd in Gambia. Ik vond het een geweldige ervaring en ik heb genoten van alles we gezien en gedaan hebben. Een reis om nooit te vergeten. Het is een ontzettend fijn en veilig land. De kindjes zijn geweldig, de mensen zijn super aardig, het weer is heerlijk…. Het is dus niet voor niets dat ze Gambia, the smiling coast of Afrika noemen!

Tot slot wil ik alle mensen bedanken die mij gevolgd hebben en berichtjes hebben achter gelaten. Ik vond het echt super leuk om alle berichtjes te lezen.

En natuurlijk ook niet te vergeten… Mijn lieve reisvrienden: Jannike, Michelle, Jose en Niels. Het was een super reis! BEDANKT!

Liefs Xx Marije

  • 30 November 2011 - 14:15

    Michelle:

    Haaaj lievie,

    Heel even waan ik me weer in gambia,
    Wat was het een super tijd.
    Jij ook bedankt voor alle mooie momenten!

    Dikke kus

  • 03 December 2011 - 21:58

    Janny:

    Hoi Marije

    Gelukkig weer thuis met een koffer vol belevenissen,mooie foto's en een prachtige film.
    Dit pakken ze je nooit meer af,een hele ervaring rijker.

    Liefs pap en mam x x x

  • 04 December 2011 - 20:20

    Jannike:

    Hey Roomie,

    Wat leuk om al die verhalen te lezen en te denken aan alle mooie dingen die we hebben beleefd!
    Ik wil jou ook bedanken voor de super mooie tijd die we hebben gehad en voor de gezellige gesprekken!

    Liefs Jannike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 11 Juni 2011
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 32240

Voorgaande reizen:

03 November 2013 - 22 Februari 2013

Mijn tweede reis naar Gambia

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Mijn eerste reis naar Gambia

Landen bezocht: