Feestjes in Gambia!!! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu Feestjes in Gambia!!! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marije Buiter - WaarBenJij.nu

Feestjes in Gambia!!!

Door: Marije Buiter

Blijf op de hoogte en volg Marije

09 November 2011 | Gambia, Kololi

Hallo volgers,

Elke keer als ik op mijn mobiel de mail open en ik zie dat ik een reactie heb, ga ik gelijk kijken op mijn waarbenjij. Het blijft super leuk dat jullie berichtjes achterlaten:)

Ik was gebleven bij vrijdagavond, de laatste avond dat we met z’n tienen gingen eten. Na het eten gingen we ons gelijk klaarmaken voor de talentenshow. De mensen van de CCLK hadden ons uitgenodigd om mee te gaan naar een talentenshow. Dit was ook weer een heel bijzondere ervaringen en we hebben leuke acts gezien. Het was een beetje jammer dat ik de presentatoren en jury soms niet helemaal kon volgen en het duurde allemaal vrij lang. Wel heb ik een leuke avond gehad. We waren rond 2 uur terug in het hotel en daarna zijn we gelijk gaan slapen.

Zaterdag stond afscheid nemen ons op programma. Rond 3 uur was het echt tijd om afscheid te nemen van de eerste groep. Daarna hebben wij nog even een duik genomen in het zwembad. Tijdens een potje volleybal vloog het vliegtuig over ons hotel, dus hebben we nog even gezwaaid naar de anderen. Zaterdagavond zijn we op tijd op bed gegaan, want we waren allemaal wel erg moe.

Zondagmorgen hebben we een bezoek gebracht aan de kerk samen met Marie. Het was een speciale dienst om de doden te herdenken. Dit komt waarschijnlijk door het Tobaski feest (slachtfeest). We begonnen bij het kerkhof. Hier werden verschillende liedjes gezongen en werd er gepraat. Nadat we een half uur in de brandende zon hebben gestaan, konden we de kerk weer in. We zaten helemaal vooraan op de eerste rij, we waren echt te gast en we hadden wel het gevoel dat mensen naar ons keken. Ook werden we nog genoemd in een speech, daarna gingen de mensen voor ons klappen. Er werd tussendoor steeds ontzettend mooi gezongen en djembe gespeeld. Ik vond het echt de moeite waard om een dienst hier in Gambia mee te maken.
’s Middags hebben we nog even met de laptop in de lobby gezeten en geskyped met familie. Daarna nog weer lekker gezwommen in het zwembad. Opeens kwam Niels ons storen met de mededeling dat Modou ons over een half uur zou komen ophalen. Wij hebben ons dus super snel gedoucht en aangekleed. Gelukkig had ik mijn kleren al uitgezocht:P.
Rond 6 uur werden we door Modou opgehaald en werden we afgezet op de Marie Rita’s school. Daar stond Ben op ons te wachten en hij liet ons de compound van Anna zien. Daar we hebben haar familie ontmoet en omdat Anna niet thuis was zijn gelijk verder gelopen naar de compound waar we uitgenodigd waren voor Tobaski. De kinderen waren er al helemaal klaar voor en ze hadden mooie kleren aan. De vrouwen waren nog aan het koken. We hebben gepraat en gedanst. We hebben het erg gezellig gehad. Jannike en Niels waren ondertussen met Richard naar een ander gezin gegaan waar ze uitgenodigd waren om te gaan eten. Ook kwamen er steeds kinderen in de compound en zij vroegen om geld. Toen ze weg waren had Ben ons uitgelegd dat deze kinderen om geld komen vragen. Als het Tobaski is gaan ze van de een naar de andere compound om geld te halen, een soort van Sint-Maarten in Nederland. Wij hadden geen muntjes kleingeld bij ons, dus we konden ze niets geven. Als we dat geweten hadden, hadden we ook even geld gewisseld. Na ongeveer 2 uur kwamen Niels en Jannike ook weer terug met Richard en zijn vriend. Wij zaten nog steeds te wachten op het eten. Op een gegeven moment werd er actie ondernomen en kwam vrij snel het eten op tafel. We kregen allemaal een vol geschept bord. We hebben gezellig gepraat tijdens het eten. Op het bord lag couscous met lam en super scherpe uien. Ik vond het best lekker om te eten, maar het eten wat ontzettend scherp. Ik had gelukkig een fles water meegenomen. Na het eten kreeg iedereen een flesje cola, fanta of sprite. Daarna zelfs nog een toetje. Het toetje bestond uit couscous gekookt in melk met een bananen smaak. Ik heb best lekker gegeten.
Na de tijd hebben we nog lekker gepraat en heeft Richard voor ons gedanst. Rond 11 uur gingen we naar terug en hebben we bij het hotel nog iets gedronken met z’n vijven. Michelle en Jannike deden mee nog mee aan de karaoke. Daarna zijn we lekker gaan slapen na weer een geslaagde dag.

Maandag was er geen school omdat er nog Tobaski gevierd werd, voornamelijk door de moslims. We werden om 12 uur opgehaald door een andere taxichauffeur. Onze eigen Modou was ook Tobaski aan het vieren dus had hij een vriend geregeld. We hebben Marie, Anna, Tina, Ben en Charles opgehaald en zijn daarna naar het zuiden van Gambia gereden. Ergens midden in de bosjes was een klein weggetje en we kwamen uit op een soort vakantie parkje aan het strand. Op het strand stonden wat hutjes waar je in kon liggen. Zo ver als we konden kijken zagen we gaan mensen, we waren er dus helemaal alleen. We hebben lekker in de zee gezwommen, met de bal gespeeld en veel gepraat. Ook heb ik met de meiden Charles en Anna zwemles gegeven. De meeste Gambianen kunnen niet zwemmen en zij wouden dat wel graag leren.
Om half 6 hadden zijn we terug gereden. Onderweg hebben we nog het een en ander beleefd, that’s Africa. Eerst moest de taxi naar de andere kant van de weg rijden, omdat er een kudde stieren heel rustig over de straat liep. Later moest de taxi chauffeur ineens de berm in rijden, omdat er twee grote trucks met soldaten aan kwamen rijden. Deze trucks reden bijna naast elkaar, zodat de hele weg bezet was. Hier schrok ik toch wel van want we reden best hard en ook omdat iemand riep dat ze wapens in hun handen hadden. Nadat ze gepasseerd waren, konden we weer verder. We hoorden later dat ze naar grensgebied gingen tussen Gambia en Senegal. Na een ritje van dik driekwartier kwamen we aan bij het hotel. We zijn gelijk onder de douche bij het zwembad gesprongen en daarna hebben we ons verder schoongemaakt in het zwembad, overal zat zand en zout. ’s Avonds waren we er best laat weer van het eten dus zijn we gelijk gaan slapen.

Dinsdag hadden we weer een vrije dag, omdat de meeste mensen, de moslims, nog aan het bidden waren. Dat hebben we zelf vanaf ons balkon kunnen volgen bij de onderburen…
We hebben weer heerlijk aan het zwembad gelegen. Jose Niels en ik hebben weer meegedaan met een potje watervolleybal. Aan het eind van de middag zijn we allemaal naar de kamer gegaan en hebben we achter de computer gewerkt. ‘s Avonds hebben we lekker gegeten bij Paradiso en daarna hebben we nog even de laptops gehaald en zijn we in de lobby wezen internetten. Daarna waren we van plan om vroeg te gaan slapen, maar aangezien Jannike en ik het soms heel gezellig hebben ’s avonds, hadden we weer een kort nachtje…..

Vandaag gingen we eindelijk weer scholen bezoeken. We gingen samen met Marie naar een internationale school. We hebben een kijkje genomen in alle klassen. De oudere kinderen stelden echt nuttige vragen aan ons en wij vroegen verschillende dingen aan hun. Erg leuk! De school had wel methodes en goed materiaal om mee te werken, maar de lokalen waren somber en kil. We konden al weer een aantal verschillen opnoemen tussen de scholen die we tot nu toe hebben bezocht. We zijn daarna met z’n allen weer terug gelopen naar de Marie Rita’s school, omdat de CCLK school een weekje vakantie heeft, vanwege het Tobaski feest. We hebben in beide klassen gekeken, geobserveerd en alvast lessen bedacht voor morgen.

Morgen gaat het lesgeven echt beginnen. Daar heb ik ontzettend zin in, daarvoor zijn we hier tenslotte. Het is best lastig, omdat we met weinig materialen moeten werken en we kunnen bijna niet gebruik maken van de spullen die wij hebben ingezameld. Er is op die scholen gewoon geen plaats voor al die spullen, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben.

Tot de volgende keer.

Liefs Xx Marije

• 09 November 2011 - 21:41

Janny:

Hoi Marije. Je zegt dat je zin hebt in lesgeven, dat past helemaal bij jou. Maar tot nu toe is kijken en genieten van alles toch ook goed gegaan? We hebben van Gerda gisteren het fotoboek van haar vakantie gezien. Je zit in een mooie omgeving. Hoe is het met de krokodillen??????

gr. en tot gauw.

• 09 November 2011 - 21:52

Marije Buiter:

Hoi Janny,

Ja we hebben al wel veel van het land en de cultuur gezien! Is ook belangrijk natuurlijk en super leuk. Nou we willen nog naar een krokodillenpool, lijkt me wel gaaf om die beesten aan te raken. Verder hebben we wel al hele dikke spinnen gezien, maar daar ben ik gelukkig niet bang voor haha

Groetjes Marije

• 10 November 2011 - 10:48

Peter:

dag Marije.
    Je hebt prachtige foto's op jouw site gezet. Een prima indruk van jouw avontuur. Het les geven zal inderdaad in het begin tegevallen (vraag maar aan Niels) maar je zult merken dat dit steeds beter gaat. Kinderen willen overal leren, als je de lessen maar uitdagend maakt. Heel veel succes daar mee.
    groet Peter

• 10 November 2011 - 15:49

Bea Stuut:

Hallo Marije,
    Wat ontzettend leuk en goed om in een land als Gambia op stage te gaan.
    Wat een ervaring, die kunnen ze je nooit meer afnemen. Je leert er prima improviseren en je behelpen met de dingen die je hebt, dat kun je later goed gebruiken, als je zelf een eigen klas hebt. Dan raak je niet meteen in paniek, als de kopieer machine het begeeft ofzo, dan bedenk je gewoon iets anders. Helemaal top.
    Geniet van je tijd daar en doe een hoop ervaringen op.
    Hartelijke groeten uit een koud en somber Nederland van een 'oude rot' in het vak!
    Bea Stuut ( moeder van Kirsten )

• 10 November 2011 - 16:44

Janieke:

Hoi Meis,

Ik lees alle verhalen en volg je op Facebook ! Vergeet soms te reageren, maar ik lees alles:)

Wat een verhalen zeg, een hele belevenis. Spannend om les te geven.. Dat komt vast wel goed! Leuke foto's ook ! Hoop dat Niels het vol houd met 4 meiden;) haha.. Doe hem de groetjes!

Nou veel plezier en succes nog!

Liefs uit Exloo.
    Mama heeft ook even mee gelezen.

• 10 November 2011 - 18:34

Willemien:

Hoi Marije

Leuk om nu eindelijk les te geven. Lijkt me wel moeilijk in het Engels en met weinig materiaal. Succes.

• 11 November 2011 - 14:16

Sanne:

hoi Marije,

ik ben jullie verhalen allemaal aan het lezen. Zo leuk! zou willen dat ik op knopje kon drukken en dan weer in Gambia stond haha.. Fijn dat jullie het zo leuk hebben en ook zoveel beleven. Doe de groetjes aan iedereen van de CCLK en Maririta's en aan onze Modou natuurlijk:)

groetjes sanne

• 12 November 2011 - 17:50

Opa En Oma:

Hallo Marije vanmiddag heeft opa hier thuis je verslagen gelezen en je foto' bekeken.
    Prachtig mooi hoor

De groeten van Opa en Oma x x x

• 12 November 2011 - 17:54

Janny:

Hoi Marije

En hoe gaat het met lesgeven??
    Volgens mij hebben jullie het erg druk want zit al 2 avonden met de laptop online maar geen Marije ha ha

Veel plezier en lekker genieten van het mooie weer daar,hier erg koud (nachtvorst)maar wel lekker zonnetje vandaag.

Winston heeft gisteren weer ijzers onder gekregen,hij was super braaf en loopt weer goed.
    Floor gaat volgende week weer rijden.

Liefs pap en mam x x x

• 13 November 2011 - 20:24

Karel.:

Hallo Marije,

Je verhalen zijn erg interessant. Jullie hebben al weer heel veel meegemaakt in de weken dat jullie er nu al weer zijn.
    Fijn om te horen dat het allemaal goed gaat.
    Heel veel plezier met het lesgeven aan de school van Marie en de CCLK.

Vriendelijke groeten Karel.